Fastgørelse af olieret vinduesplade (vindueskarm)

Hej alle.

Jeg har en olieret og tørret vindueskarm i eg, som jeg gerne vil have monteret under et vindue.

Muren i siderne er skåret ud sådan, at der er lige præcis 5-7 mm over vindueskarmen. Siderne er i gasbeton.
Bunden er støbt med bakkemørtel og er helt plan (med ujævnheder af maks 3 mm, så der er plads til evt. lim)

Jeg tænkte at sætte den ind i udskæringen, give den noget mørtel i siderne og en omgang elastisk montagelim i bunden. Men jeg tænker, om det er nok? Jeg ved ikke, om det vil vedhæfte på olieret træ?
Jeg havde også overvejet at bore to huller i bunden og skrue vindueskarmen fast (som en ekstra sikring, ud over montagelim) og lukke hullerne i træet med propper, men det synes jeg ikke set pænt ud.

Nogen, der har gode erfaringer?

Jeg har prøvet at smørre lidt 292 montagelim på vindueskarmen et sted, man ikke kan se, og det klistrer fint nok fast, men jeg ved så ikke om det vedhæfter godt nok i sidste ende...
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
S. Fabrin
S. Fabrin
14108 4400
Hvis udsparingen i siderne og bunden af muren passer, sætter du bare vinduespladen ind og putter mørtel ind i udsparingen i siderne. Så sidder pladen fast. Den skal jo ikke stå for træk ud fra vinduet og løft holder siderene for. Hvis der er en not eller en udfræsning i bunden af karmen, tildanner du selvfølgelig pladen, så den passer ind i not eller udfræsning.

fase
J.J.
J.J. Trådstarter
44
Beklager jeg opdaterer en gammel tråd, men jeg har en opdatering på, hvordan man kan fastgøre sådan en vinduesplade.

Der hvor der var udskæringer i siderne har jeg monteret pladen med bakkemørtel i siderne og Dana Lim montagelim 292 som fuge på undersiden. Det holder overraskende fint og pladen kan hverken vippes eller trækkes ud.

Jeg har også monteret en olieret vinduesplade et andet sted, hvor der ikke var udskæringer. Pladen er ca. 3 m lang. Pladen er monteret oven på tør, afrettet og primet lag bakkemørtel. Jeg har igen brugt Dana Lim 292 på hele overfladen, og vinduespladen er slet ikke til at rive af. Det kan godt være, at Dana skriver, at vedhæftningen på olierede overfalder er mindre god... Men overfladen var tør, da jeg monterede, og montagelimen havde bidt sig virkelig godt fast.

Hvis nogen skulle have spørgsmål til fastgørelse af en olieret vinduesplade:
1. Sørg for, at olien er helt tør.
2. Brug ca. 3 mm montagelim 292 på den ene overflade, og tryk det, du skal montere, hårdt i. Brug en tung gummihammer til at foretage minimale rettelser. Limen bider med det samme.

Hvis nogen skulle have spørgsmål til fastgørelse af en olieret vinduesplade hvor der er udskæringer i væggen:
1. Sørg for, at olien er helt tør.
2. Gør som S. Fabrin skriver.
3. Giv det en fuge af montagelim 292 på undersiden af vinduespladen, pres den godt ind og glat af. Afslut evt. med acrylfuge for pæn afslutning, når der skal males udenpå.

Det har virket meget godt for mig.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07 Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Populært lige nu

1. Aflæsning af fugtmåler
    Lav-Hus (læst 181 gange)
  2. Helt krydsfiner køkken
    Lav-Hus (læst 392 gange)
  3. LK wireless
    Belysning (læst 165 gange)
  4. For højt vandtryk - toiletvand løber ud
    Lav-Hus (læst 225 gange)
  5. Kombinér varmepumpe og brændefyring
    Fyr og opvarmning (læst 307 gange)
  6. Fuge mellem brædder på gammelt trægulv?
    Lav-Hus (læst 121258 gange)
  7. Fejlsøgning på Wirsbo gulvvarme samt gennemgang af installation
    Lav-Hus (læst 254 gange)
  8. Stikkontakt tilsluttet forkert?
    Belysning (læst 184 gange)
  9. Udskrive billed fra mobiltelefon.
    Lyd & Billede (læst 403 gange)
  10. Rækkefølge træk af kabler og spartling
    Lav-Hus (læst 126 gange)
Foreslået video

Artikler & guides

Giv nyt liv til hjemmet med kalkmaling

Giv nyt liv til hjemmet med kalkmaling

Brugen af kalkmaling er utrolig trendy, da det giver et råt og naturligt resultat. Overvejer du...

Få nemt og hurtigt flotte trægulve med maling

Få nemt og hurtigt flotte trægulve med maling

Er det på tide at give nyt liv til brædderne i hjemmet? Måske dine trægulve er blevet lidt for...

Skab en unik væg med indfarvet spartel

Skab en unik væg med indfarvet spartel

Du bør læse med i denne guide til brugen af indfarvet spartel, hvis du er træt af at have et hjem...

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også