Tung eller let kontruktion og gulvvarme

Godaften.

Jeg er ved at renovere køkken, og skal efterfølgende igennem resten af hytten.
Jeg havde tænkt at renovere med en let konstruktion, og let gulvvarme herpå.
Jeg fik en VVSer forbi i dag, og han havde en noget anden holdning. Hen merer at den eneste rigtige løsning er at støbe slangerne ind.

Hvad er fordelen ved dette? Jeg er med på at det er det man har gjort i mange år, men synes at let gulvvarme virker fordelagtigt i form af reguleringstid.

Jeg har en stue hvor der er kælder under en del af, hvorfor det umiddelbart ikke er så nemt at støbe slanger ned her. Dette er også en grund til at jeg tænker på let gulvvarme, da jeg så har mulighed for at holde det ens alle steder.

Er der noget jeg overser, i forhold til fordele med tung gulvvarme?
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mange håndværkere er konservative. De foreslår det de har den bedste forretning af - du er bare kunden der skal betale.

De forskellige fabrikanter af varmeslanger, gulvvarme foruden isoleringsfirmaer har fyldestgørende anvisninger på hvordan en let gulvvarmekonstruktion kan udføres fordi de er underbygget af solid forskning.

Bemærk også, at disse anvisninger alle er godkendt af byggemyndighederne.

Samtidig må vi forudse, at kravene til både isolering og energiforbrug i boliger nok ikke bliver lempet, og i den udvikling er tung gulvvarme taberen.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Han havde ikke rigtigt en begrundelse, det var bare sådan det var. Det var også lidt derfor jeg skrev herinde. 
Konklusionen må være at jeg bare kigger videre i det som jeg havde tænkt mig - let gulvvarme.
Jeg takker for hjælpen!
Lad ikke håndværkerne opfinde den dybe tallerken. Tag udgangspunkt i førnævnte fabrikanter og firmaer, bed så om et tilbud ud fra deres anvisninger.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
keffe skrev den 03-11-2021 21:08:06

Han havde ikke rigtigt en begrundelse, det var bare sådan det var. Det var også lidt derfor jeg skrev herinde. 

 Hvis ikke en fagmand har bedre svar end det, så går du trygt videre med dit projekt og let gulvvarme er vejen frem som du også selv har konkluderet.

jetz skrev den 03-11-2021 21:05:04

Hvad er VVS'erens begrundelse for at sige, at tung gulvvarme er det eneste rigtige i dit køkken?

Let gulvvarme er fremtidens gulvvarme.

Jeg har snakket med VVSere om det, fordi jeg har nogle rum, hvor jeg overvejer at trække gulvvarmen. Mit samlede indtryk fra hvad de sagde er, at let gulvvarme er bedst i godt isolerede huse. Hvis man for eksempel energirenoverede et ældre hus og pakkede værelserne helt tæt ind i dampspærre, isolering osv., og opsatte ventilation med varmegenvinding, så ville let gulvvarme være allerbedst. Og billigst i opsætning. Og tung gulvvarme er bedst, hvis boligen er ældre og ikke så godt isoleret.

Man arbejder vist ikke så meget med tung gulvvarme mere.

Jeg har ikke selv noget at sammenligne med, men det er hvad jeg har hørt fra VVSere, da de var på besøg ifm. andet arbejde i huset. Jeg kan i hvert fald sige fra mit hus med tung gulvvarme, at den er to dage om at reagere på justeringer. Det er ikke noget problem i de kolde måneder, fordi man fyrer alligevel, men skulle der komme 1-2 meget kolde dage midt i varmen, så må man bare fryse sig igennem, fordi det ikke giver mening at skrue op. Når gulvvarmen reagerer, er det allerede blevet varmt igen. Så efter mine egne erfaringer med tung gulvvarme, ville jeg hellere have haft let.
Det var en underlig historie fra din vvs'er? Gulvvarmens evne til at varme huset op er da uafhængig af om der er valgt en tung eller let løsning - husets øvrige evne til at isolere er jo den samme uanset den valgte løsning til gulvvarme.

Tung gulvvarme anvendes stadig i stor stil i nybyg fordi det holder omkostningerne nede. Men har set flere firmaer der er helt opmærksom på (og tilbyder), at let gulvvarme er varmeteknisk overlegent pga den lavere reaktionstid - mit indtryk er dog at det ofte bliver fravalgt pga højere etableringsomkosninger.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Helt enig med BOFH. Gulvarme - tungt eller let - fungerer skidt i dårligt isolerede huse, så jeg savner igen noget bedre argumentation fra fagfolkene.

Ja, let gulvarme koster som regel lidt mere i etablering og er lidt teknisk sværere at montere, men det er alle pengene værd.

Jeg har selv både let og tung gulvvarme. Let er klart at foretrække. Når jeg skruer op for varmen, går der 20 min, så er fusserne varme..
Det er et terrændæk jeg selv byggede, uden beton.
Jeg har efterfølgende ledt med lys og lygte efter håndværkere, der vil bygge mig et gulv uden beton, I resten af huset..
 Uden held, desværre. Jeg har spurgt murere, tømrere, større byggefirmaer og jeg har talt med både Sundolitt og Jackon. Desværre måtte jeg opgive..
Jeg skal snart i sving med køkken alrum, og giver det et forsøg igen, men det er virkelig ikke let at finde folk, der vil..
Det var en lang klagesang 🙂 Men prøv endelig, det kan være der findes nytænkende håndværkere i dit område.. (Hvis du finder nogen, så giv en melding 🙂)

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis