Tung eller let kontruktion og gulvvarme

Godaften.

Jeg er ved at renovere køkken, og skal efterfølgende igennem resten af hytten.
Jeg havde tænkt at renovere med en let konstruktion, og let gulvvarme herpå.
Jeg fik en VVSer forbi i dag, og han havde en noget anden holdning. Hen merer at den eneste rigtige løsning er at støbe slangerne ind.

Hvad er fordelen ved dette? Jeg er med på at det er det man har gjort i mange år, men synes at let gulvvarme virker fordelagtigt i form af reguleringstid.

Jeg har en stue hvor der er kælder under en del af, hvorfor det umiddelbart ikke er så nemt at støbe slanger ned her. Dette er også en grund til at jeg tænker på let gulvvarme, da jeg så har mulighed for at holde det ens alle steder.

Er der noget jeg overser, i forhold til fordele med tung gulvvarme?
Godaften. Jeg er ved at renovere køkken, og skal... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Lyhne1 har gjort en vigtig erfaring: Lav det selv og gør håndværkerne opmærksom på problemet.

1: Håndværkerne skal komme på omgangshøjde med dagens krav eller ordren går til konkurrenten.

Lige nu er der sælgers marked, men det holder ikke evigt. På et tidspunkt vender konjekturerne hvor vanetænkerne er taberne. Jeg er efterhånden en halvgammel nisse, så det har jeg set før.

Det så jeg sidst da polske tækkemænd udkonkurrerede danske tækkemænd. Dem der blev tilbage strammede ballerne og i dag leverer de et produkt der har udkonkurrerede de polske på både pris og kvalitet hvor de stadig kan have en fornuftig forretning.  

Senest fik jeg tækket vestsiden og resultatet er langt bedre end de tidligere tækkearbejder jeg har været involveret i.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tror ikke du finder en håndværker der vil lave det, pga det stiller for store krav til nøjagtigheden af afretning feks - så er det nemmere bare og gøre som man altid har gjort, og sikkert også noget med økonomi og gøre i forhold til typehusfirmaer,
Martin.v skrev den 04-11-2021 21:27:44

Tror ikke du finder en håndværker der vil lave det, pga det stiller for store krav til nøjagtigheden af afretning feks - så er det nemmere bare og gøre som man altid har gjort, og sikkert også noget med økonomi og gøre i forhold til typehusfirmaer,

Ift typehuse tror jeg at det ikke nødvendigvis er så sort-hvidt. De lever af at lave de løsninger som kunderne efterspørger men skal samtidig minimere deres egen risiko for fuckups. En løsning med beton må både regnes for mere langtidsholdbar end et spånplade gulv og mindre tilbøjelig til klager og tvister, fex. synes jeg det er naturligt hvis et undergulv i træplade gulv nogen gange knirker når årstiderne skifter, men det er ikke sikkert at den næste kunde er af samme opfattelse, et betongulv er altid helt dødt så det er ikke et muligt klagepunkt i firmaets optik.

Derudover enig i din betragtning vedr økonomi, et typehus-firma har helt sikkert bedre dækningsgrad ved at levere en løsning indstøbt i beton.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Keffe: hvad kom du frem til?🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Jeg endte med at lave en tung gulvkonstruktion med beton. Det gjorde jeg mest af alt fordi at det var det min far (som har noget mere erfaring end mig), har gjort mange gange før. Vi støbte selv. 
Under betonen er der naturligvis 300 mm isoerling, og 30 mm kantisoerling hele vejen rundt.
Vi smider let gulvvarme hele vejen rundt.

Jeg kan ikke afvise at vi prøver den "lette" vej i andre rum, når vi kommer dertil. Vi var bare ikke helt trykke ved at forsøge i køkkenet. 
Annonce
Keffe, jeg skal igang med et projekt der minder rigtig meget om dit!
Jeg har et kommende køkken alrum der er bestående af halv betondæk og halv bjælkelag pga kælder under halvdelen. 
Efter du støbte dit nye gulv, lagde du så gulvvarme oven på det hele? Hvilke sporplader brugte du - hvilken opbygning gik du i det hel taget frem med? 
Jeg endte med at ligge 30 mm grå flamingo, hvorpå jeg støbe et gulv på 10 cm.
Herpå lagde jeg fugtspærre og så spor plader (nordic 16 mm)
Gulv direkte ovenpå sporpladerne.

Jeg lagde naturligvis ikke plader under elementerne.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis