Roth gulvvarme varmer for meget

Hej. Har et spørgsmål her til mit Roth gulvvarme system, som jeg håber I kan hjælpe mig med :-).

Jeg føler ikke jeg kan finde ud af at sætte fremløbstemperaturen korrekt. Den varierer hele tiden, selvom telestaterne ikke "kalder" på varme, hvilket jeg tænker er forkert?

Jeg kan læse mig til at den bør være mellem 25-40 grader og termostaten derfor bør være i niveau 1, 2, eller 3 .. Jeg har prøvet at sætte den til lige under 1,hvilket normalt burde give en temperatur på omkring 25 grader, men for mig plejer det er være  på omkring 36-37 grader.
Men det er som om den lever sit eget liv. Fx i dag har der ikke været brug for opvarmning på gulvarme arealet, da vores rumtermostat er sat til 20,5 grader, og temperaturen har været imellem 21,1- 22,7 grader i lokalet.
Men nu, har vi 22,6 grader i lokalet, og alligevel føles det som om at systemet pumper varmt vand derudaf, og har en fremløbstemperatur på 43 grader. Er det normal adfærd ?? Samtidig føles gulvet i lokalet varmt at gå på, hvilket jeg igen ikke synes det burde, når det efter min overbevisning ikke burde have været "tændt" i dag.

jeg ville mene, at så længe lokale temperaturen er over de 20,5 grader som jeg har sat den til, så bør systemet ikke hente varmt vand ind ? Og kan som sagt også se, at telestaterne ikke kalder på varme.

Håber I forstår min udfordring, og evt. har en idé til hvad der kan være galt - eller om det bare er mig der tror forkert, og det hele virker som det skal :-)

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nogle systemer kan autoregulere.. sådan at de beregner hvor lang tid i forvejen de skal varme op, for at nå en given temperatur, på et givent tidspunkt..
Jeg ved hverken om det virker i praksis, eller om ROTH har den funktion 🙂

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Hvis fremløbstemperaturen varierer så meget, har du så overvejet, om det kunne skyldes fejl på termostaten.

fase
S. Fabrin skrev den 03-11-2021 20:40:57

Hvis fremløbstemperaturen varierer så meget, har du så overvejet, om det kunne skyldes fejl på termostaten.

Ja det har jeg faktisk, valgte bare at undlade og skrive det i beskrivelsen, da jeg ikke ville plante muligheden hos Jer 😊.. 

Jeg har haft taget  termostaten af, og masseret stiften i (som jeg synes var lidt mør), men den burde være ok nu. Så skal det være fordi selve termostat-tingen er blevet defekt på en eller anden måde?

Kan termostaten blive påvirket af, at der fx er et vindue åbent i det lokale hvor roth systemet er? Jeg har forstået det sådan, at termostaten via den der stålrådsledning måler temperaturen?
Det virker i hvert fald dumt, hvis gulvtemperaturen i stuen skal stige meget, fordi jeg åbner et vindue i kælderen ved systemet :-)
Det er ikke kun stiften, der skal masseres, men også membranen bag stiften. Hvis termostaten regulerer burde membranen ikke sidde fast.
Termostaten skal ikke regulere efter, om der står et vindue åben eller ej, idet føleren er det du kalder en ståltrådsledning, men som i virkeligheden er et tyndt kobberrør med en væske i. Væsken udvider og trækker sig sammen afhængig af temperaturen. Føleren kan bliver beskadiget, hvis røret klemmes sammen.

fase
S. Fabrin skrev den 04-11-2021 08:31:18

Det er ikke kun stiften, der skal masseres, men også membranen bag stiften. Hvis termostaten regulerer burde membranen ikke sidde fast.
Termostaten skal ikke regulere efter, om der står et vindue åben eller ej, idet føleren er det du kalder en ståltrådsledning, men som i virkeligheden er et tyndt kobberrør med en væske i. Væsken udvider og trækker sig sammen afhængig af temperaturen. Føleren kan bliver beskadiget, hvis røret klemmes sammen.

Jeg føler slet ikke den regulerer faktisk, så tror faktisk termostaten er gået i stykker...

Jeg prøvede da jeg tog termostaten af, at trykke stiften helt ind, og der kunne jeg høre og mærke på røret, at vandet stoppede med at pumpe. Men når termostaten er på, og jeg kører den helt i bund (slukker den), så fiser der stadig vand igennem - så det virker ikke til at den har nogen effekt.

Jeg må nok hellere bare sende bud efter en vvs'er, så jeg ikke ødelægger noget i min iver for at fikse det :-)

Mange tak for sparingen !
Jeg tror jeg har samme problem. Selv om jeg lukker ventilen ved at dreje termostaten til *-symbolet, så løber der stadig vand gennem ventilen. Hvordan fik du løst problemet?

Mvh
Thomas
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis