Fæste lægter på væg og loft

Jeg skal have fæstet nogle mindre lægter på vægge (henholdsvis beton og gips), samt loft (gips), da jeg skal bygge nogle små kasser rundt om nogle rør. Spørgsmålet er nok ret nybegynder-agtigt, men fæstningen til væg/loft er umiddelbart min eneste usikkerhed omkring projektet, så tænker at der er nogle erfarne folk hér der kan hjælpe mig på vej.

Hvad er jeres fremgangsmåde? Har set en del youtube-videoer igennem, men som oftest springer de dette punkt let og elegant over. Min egen tanke er/var at holde lægten hvor den skal være -> bore med træbor igennem træet og til det netop rammer væggen -> fjerne lægten -> bore med murbor (hvis beton) -> isæt rawplug -> borde lægte fast.

Eller er der en nemmere smartere metode? Lægterne skal ikke holde noget der er tungt, hvis det har en relevans.  
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Da det ikke skal holde noget tungt, kan du lime dem op med montagelim.
Men ellers vil din fremgangsmåde også virke.
Alternativt, så borer du hullerne i træet først før lægten sættes op. Så kan du holde den op, og bore direkte igennem hullerne med et murbor.
I stedet for skruer og plugs, kan du bruge sømdybeler i murværk. De skal bare bankes ind gennem lægten efter du har boret hullerne. Fordelen er at du ikke skal have plugs ind bag lægten, og derfor kan du montere lægten i top og bund og derefter bore de resterende huller.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også