Montering af elradiator

Hej. Jeg skal have skiftet en elradiator i sommerhuset. Der er tale om en 400 v installation så er klar over at jeg ikke selv må gøre det. Men kan denne radiator/stik kobles på det eksisterende kabel eller skal det skiftes??

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den ny radiator ser yd til at være forsynet med et stik med fire ben. Det kunne være to faser, jord samt en leder til natsænkning. Hvis du vil montere i det viste panelunderlag, skal du klippe stikket af og montere brun og blå til faserne og jord til jord. Lederen til natsænkning er den sorte. Hvis du ikke har natsænkning, så skal lederen afsluttes med en samlemuffe.


fase
S. Fabrin skrev den 02-11-2021 20:59:01

Den ny radiator ser yd til at være forsynet med et stik med fire ben. Det kunne være to faser, jord samt en leder til natsænkning. Hvis du vil montere i det viste panelunderlag, skal du klippe stikket af og montere brun og blå til faserne og jord til jord. Lederen til natsænkning er den sorte. Hvis du ikke har natsænkning, så skal lederen afsluttes med en samlemuffe.

 Tak for svaret. Det giver mening. 

mfrost skrev den 03-11-2021 06:27:28

Du skal bare være helt sikker på at det rent faktisk er 2 faser samt jord du har i din installation , der kunne være en mulighed for at det var fase samt nul og jord du har i så fald er det 230v du har i din installation.

Tak for svaret. 

Hmm, ok. Men den radiator som jeg har afmonteret var/er 400 v.. hvis ikke det er 400 v vil den gamle radiator så kunne fungerer? Den virkede nemlig da jeg afmonterede den  

S. Fabrin skrev den 03-11-2021 07:38:13

Hvis den gamle var 400V og fungerer, vil den også fungere ved 230V, men kun med 1/3 effekt.

 hmm, må få det tjekket igennem inden der bliver gjort mere. Syntes ikke der var meget go på de gamle radiatorer, men ved at der er 400 v i huset generelt. 

Kan man på baggrund af eltavlen vurderer om det er 400v der kommer til vores elradiator i sommerhuset? Tavlen skal skiftes på et tidspunkt, men kunne være rart med lidt mere viden om installation.
Sandsynligvis ja, da elvarme sidder på en 3 faset gruppe uden nul, i hver fase er der 230 v og spændingen imellem 2 faser er 400 v 
Det kan ikke ud fra billedet afgøres, om der er nul i gruppen. Jeg vil anbefale at måle spændingen i tilslutningsboksen til radiatoren, inden det afgøres, om der skal bruges radiatorer til 230 V eller 400 V

fase
Fik afmonteret den næste radiator og det ser ud til at blå er ført til sort i radiator og sort er ført til brun. Den grøn/gule til samme farve? Spændende. Vil ledninger i det nye stik kunne kobles på bare man følger samme fremgangsmåde? 
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis