Montering af elradiator

Hej. Jeg skal have skiftet en elradiator i sommerhuset. Der er tale om en 400 v installation så er klar over at jeg ikke selv må gøre det. Men kan denne radiator/stik kobles på det eksisterende kabel eller skal det skiftes??

Hej. Jeg skal have skiftet en elradiator i... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Den grøn/gule til samme farve? Spændende. Vil ledninger i det nye stik kunne kobles på bare man følger samme fremgangsmåde?

Ja, du kan koble ledningerne fra den ny til brun og blå. Gulgrøn fra begge kobles sammen, og du skal huske, at den  sorte fra radiatoren skal afsluttes i en muffe, fordi det er ledningen til natsænkning i radiatoren.

fase
S. Fabrin skrev den 05-11-2021 13:09:30

Det kan ikke ud fra billedet afgøres, om der er nul i gruppen. Jeg vil anbefale at måle spændingen i tilslutningsboksen til radiatoren, inden det afgøres, om der skal bruges radiatorer til 230 V eller 400 V

 Hej igen og tak for den fine hjælp. Projektet har lagt stille grundet corona, men skal have en elektriker på besøg i den kommende tid til montering af nye radiatorer. Kan jeg med et mulitmeter selv måle spændingen i tilslutningsboksen og hvis ja, hvordan er fremgangsmåden? Ville være rart at have købt de nye og rigtige radiatorer inden elektrikeren kommer og skal installerer dem. 

Du måler spændingen ved at måle på brun og blå med instrumentet på VAC og højeste område. Hvis du måler 400V ,er det to faser, og måler du 230V, er det fase og nul. Nullen er så (formentlig) den blå.

fase
S. Fabrin skrev den 07-02-2022 09:34:55

Du måler spændingen ved at måle på brun og blå med instrumentet på VAC og højeste område. Hvis du måler 400V ,er det to faser, og måler du 230V, er det fase og nul. Nullen er så (formentlig) den blå.

 Tusind tak for svaret. Og bare for at være helt sikker.. Skal den røde til en bestemt farve eller? Vil sgu nødig komme galt afsted eller kortslutte noget   

Du har sikkert en rød og en sort ledning til dit instrument. Det har kun betydning ved måling på jævnstrøm at de monteres rigtigt af hensyn til at kunne se polariteten. Ved den måling, du skal foretage, kan du forbinde, som du vil. Det er vigtigt at du indstiller dit instrument rigtigt. Du stiller til højeste område på VAC.

fase
Annonce
Du burde holde dig langt væk fra el radiatorer , og skifte til en varmepumpe , den vil meget hurtigt have tjent sig hjem da du får ca 5 gange så meget varme pr krone fra en VP end du får fra ohm"s el radiator .............

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
karl smart skrev den 07-02-2022 10:59:47

Du burde holde dig langt væk fra el radiatorer , og skifte til en varmepumpe , den vil meget hurtigt have tjent sig hjem da du får ca 5 gange så meget varme pr krone fra en VP end du får fra ohm"s el radiator .............

 Der er tale om 2 mindre radiatorer til værelserne som kommer til at ligge et stykke fra hvor vi, efter planen, skal have monteret en varmepumpe. Så der er på sigt brændeovn og varmepumpe i huset. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis