Opmuring af mur og idé til lysning

Så fik jeg banket den gamle murbue ned og den gamle overligger kom frem, som vil ligås godt kan genbruge da døren skal være over til venstre. Mit spørgsmål går så på hvordan resten mures Korrekt op. Muren er af 10cm lecablokke men hvad med en slags murbinder mellem eksisterende væg og det nye stk hen mod den kommende døråbning. Hvad bruger man iøvrigt bedst til at opmure lecablokke?
andet spørgsmål går på denne grimme lysning.. Er det til at pudse op igen eller kan man lave en lysning af fks krydsfiner?

På forhånd tak!   

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der hvor du skal mure en mur op fjerner du en halv sten i hver anden eller tredje skifte, og laver dermed et forbandt, så behøver du ikke bruge bindere. Du bruger bare de sten, du har fået tilovers ved nedbrydningen.
Lysningen pudser du op med mørtel af samme slags, som er brugt ved muren.

fase
Fabrin hvordan er det nemmest at halvere de eksisterende sten uden at skære i de øvrige? Er der en fiks måde at dele dem på. Vil det være smartest at starte med et forbandt i bunden af den eksisterende væg? 
Lecasten er rimelig lette at dele med en hammer og mejsel. Måske er du så heldig, at du har halve sten i den bestående mur, så behøver du kun at tage den halve sten ud. Tag et kik på muren og se hvad der kan laves. Skulle der være en trekvart sten, kan du også tage den ud, så du ikke behøver at hugge den over og fjerne en halv sten.

fase
fabrin tak for svar. når man skal opmure lecablokke bruger man så mørtel eller lim? 
Din mur er sikkert muret op med mørtel, det er det normale, så det fortsætter du bare med.

fase
Annonce
Det går da fremad, den ser ellers lidt "spinkel ud sådan en 10 cm leca blok væg.. 
dannyb9293 skrev den 07-11-2021 20:16:52

Det går da fremad, den ser ellers lidt "spinkel ud sådan en 10 cm leca blok væg.. 

En gasbetonvæg er 7,5 cm tyk. Det svarer til en mursten på kant og puds på begge sider, Så mon ikke din 10 cm væg holder.   

fase
Jo det håber jeg da. Er du murer? 😬

Nej, jeg er elektriker, men har gået sammen med andre håndværkere og set, hvordan tingene blev lavet.

fase
Det lyder skønt så har jeg lige et spørgsmål 😀..
Jeg har sat en skillevæg op for at dele 2 rum op. Som du kan se har der været en stikkontakt i væggen og vi tænker at trække strøm derfra da vi ønsker 2 nye stikkontakter på hver side. Jeg ved godt at en elektriker skal tilkaldes men kan det gøres lovligt? Der må vel ikke være en fordeler dåse i væggen? 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis