borebiller I genbruges træ,

Hej alle

Jeg har købt noget forskalnings breder, som har ligget tørt i en lade i en del år.

Men nu når jeg er kommet hjem med det ser jeg at der har eller er borebiller i noget af træet

jeg har selv tænkt følgenen

1/ smide hele lortet ud
2/ smide det ud som der har vært eller er angrebet, og brug resten
3/ give dem en tur med gasbrændere
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det hjælper ikke at brænde overfladen. Du kan give det en gang protox mod borebiller. Det er eneste løsning, hvis du skal bruge det.

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Smid skidtet ud, ellers så giv det hele Protox, - hullerne er hvor de kravler ud, der kan sagtens være angrebne områder du ikke kan se.
Siger en, som er den tvivlsomme ejer af nogle af disse kræ, og uendeligt gerne havde været dem foruden.
Spørgsmålet er om det er fornuftigt at bruge noget gift på nogle gamle brætter som nemt kan erstattes. Jeg sprøjtede hele mit tagværk men protox inden jeg satte overetagen i stand til beboelse, men det var jo heller ikke muligt at skifte spær- lægter mm

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Alt træ skal påføres på alle flader. Alternativt skal det smides ud. Du kommer aldrig af med billerne igen

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Annonce
Grunden til jeg ville bruge en gas brænder er for at varme træt op til 60 grader 
er der ikke også den mulighed at det “bare” er Barkbiller?

Ps. Jeg ville ikke bruge gift, da det ikke kan betale sig
Petrolium. Men er de brædder det værd? Risikoen, mener jeg.
Jeg tror at du vil opdage at når du går igang med at bruge dit træ til hvad det nu er du har i tankerne, vil du opdage at alt træet er angrebet, så med mindre du synes det er charmerende med hullerne fra borebillerne, er den bedste løsning at skære det op til brænde og nyde varmen fra træet. Forskallingsbrædder er hovedsageligt splintved og det er guf for borebiller, men jeg har prøvet at genbruge 6"x6" bjælker og selv der var de næsten hele vejen ind til kernen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis