Halloween = fastelavn om efteråret

Det er jo halloween i aften. Mere eller mindre udklædte børn render rundt og tigger slik, tit fulgt at "en forældre" i passende afstand!
Jamen, der går ingen skår i mig, selv om jeg ofte glemmer at købe det mere eller mindre lødige slik, som lanceres samtidig med billige kostumer syet i Kina, Asien eller andre steder langt fra DK. Så den står på en dåsesodavand i stedet.
Det virker som om, at det bare er en gang ekstra fastelavn, flyttet til efteråret, så butikkerne kan sælge slik og kostumer én gang til.   

Træd ikke på mine ledninger :o)
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Allehelgens aften er den aften og nat hvor alle ånder og spøgelser osv har frit løb , det er en ny importeret ting fra USA , men som oprindelig kommer fra Irland , med græskar lygten som  Stingy jack går evigt rundt med , prøv at google det , det er sjov læsning..............

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Den amerikanske tradition med græskar, har jeg læst bunder i at man ikke dyrkede roer (til roelygter) i Amerika, i stedet begynde man så at bruge græskar. Ligesom i Irland skar vi herhjemme også roelygter, men i modsætning til Irland, havde det ingen forbindelse med Allehelgensaften at gøre.  
Jeg synes det er tåbeligt at vi "adopterer" Amerikanske "højtjider" som Halloween, Thankgiving, ,og Valentines day.

I al fald så længe de ikke også importerer fx "mors dag" "fars dag" og "Mortens aften" ;)

- Det ved jeg så ikke om de faktisk har.

I min familie - som ganske rigtigt er lidt kedelig... er den eneste højtid vi holder juleaften, og vi gør det den 24. ikke 25. !

Ikke engang runde fødselsdage eller noget (udover med et tlf-opkald og teløkke).

Der kom dog heller ingen møgunger her og tiggede om slik. Hvis de havde havde de fået en isterning hver ;)
Både mors og fars dag kommer fra USA , vi har mortensaften , med and og i USA har de thanksgivning med kalkun . 

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Zigzag skrev den 01-11-2021 21:40:50

Hvem faen ER ham der "Morten" i det hele taget?

 https://da.wikipedia.org/wiki/Mortensdag

Frank Cjr tak for god og saglig oplysnimg.

Det næste interessante kunne være at spørge en række tilfældige danskere som fejrer "mortens aften" om de ved hvorfor de gør det?

Så tro jeg under 25% kan svare andet end bahhh-øhhh.... det ved jeg ikke faktisk !
Jeg tror at ænderne ikke er vilde med Morten!? 😁


Træd ikke på mine ledninger :o)
bobenontot skrev den 02-11-2021 09:28:04

Jeg tror at ænderne ikke er vilde med Morten!? 😁

 Ja hvorfor spiser man ANDet fjerkræ end gås Mortens aften? https://fakta.coop.dk/inspiration/hoejtider/mortens-aften/

Vi har importeret mange nye traditioner især fra USA  , i februar er vi begyndt at holde valentinsdag i marts Skt. Patricks day som er den irske natinaldag , men kommer fra USA , mor og fars dag , og Black friday er også noget nyt derover fra , hallowheen fejrer vi også , det er bare et spørgsmål om tid  , så skal vi også være sammen med familien , og spise kalkun på "mange tak dagen"  (thanksgivning) , 

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis