Hvilken installation ? / kan ventil skiftes?

Hej kloge mennesker, så har jeg brug for lidt hjælp igen, totalt lægmand i gulvvarme.

Vi har overtaget et hus hvor der øjensynligt er installeret gulvvarme i køkkenet. Som det kan ses på fotos er der en fremløbsventil og derudover en radiator, hvor jeg har skiftet termostaten. Tidligere ejer har lagt noget massivt trægulv oven på et gammelt flisegulv, og jeg vil tro at gulvvarmen løber under fliserne.

Har et par spørgsmål, jeg håber nogen kan hjælpe med at besvare:

1. Generelt - hvad er dette for en installation ? (betegnelse? hvad hedder ventilen? hvordan virker den?)
  2. Har det at tænde for gulvvarmen overhovedet en effekt set i lyset af de 2 lag gulv ?
  3. Såfremt jeg gerne vil have noget mere intelligent styring, findes der så ventiler til dette, der vil kunne passe ?

Vi planlægger at fjerne trægulvet og lægge nye fliser (oven på de gamle fliser), og vil derfor gerne have gulvvarme der virker.

Mange tak for hjælpen!

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den du viser er en simpel åben og luk ventil hvis du skal skal have noget intelligent styring eller en alm termostat på så kræver det en ny ventil og der skal nok en vvs ind over da rør evt skal tilpasses…… og aå,siger jeg noget jeg ikke plejer, for folk må jo bo som de bor, men i guder det var da den grimmeste og mest klodsede radiator termostat jeg nogensinde har set, forstår ikke hvorfor du ikke har valgt en mere æstetisk løsning, dem findes der masser af"…..sidder faktisk stadig og griner lidt…
Hej MFrost, tak for dit svar, og ja, er ganske enig i at det er en klodset termostat ;-) Modellen var noget af det eneste der hidtil virkede med det home automation jeg kører og er 7-8 år gammel. Er ved at skifte dem alle til noget nyt, mindre og zigbee baseret, men er ikke kommet til denne endnu.

Godt, jeg vil prøve at kontakte en VVS'er og forhøre mig om pris for tilpasning af rør. Noget bud på om gulvvarmen vil have nogen effekt igennem fliser + 2cm massivt trægulv / fliser + fliser ?

ja varmen har det jo med at stige opaf... 
Jo tak, det er jeg klar over. Mit spørgsmål gik på erfaringer med gulvvarme og flere lag gulv ovenpå..
Det er afgørende for resultatet hvor meget isolering, der er under gulvet. Var denne helt ideel, så spiller gulvets tykkelse ingen rolle overhovedet, men er isoleringen meget mangelfuld er gulvtykkelsen meget betydningsfuld for hvor megen varme, der skal cirkulere for at holde en fornuftig gulvtemperatur.
Du nævner imidlertid intet om isoleringen,
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis