Antenne

Hej

Bor i lejlighed og har et standard tv stik i min stue. Da jeg nåede har tv i stuen og i soveværelset, har jeg sat en antenne splitter i mit antennestik. Når jeg sætter begge antennestik i splitteren som på billedet, så er der nogle kanaler jeg ikke kan se på tv’et i mit soveværelse (det er bl.a. Viasats kanaler). Tv’et i soveværelset er et smart tv 4K ultra HD som er ca. 4-5 år gammelt og tv’et i stuen er kun 4 mdr. gammelt. Hvis jeg sætter kablet ind til soveværelset direkte i antennestikket udenom splitteren, så virker alle kanaler fint (kablet til højre på billede er det som går ind til soveværelset. Uanset hvad jeg gør, så virker alle kanal fint på tv’et i stuen.
Kan det med kanalerne på tv’et i soveværelset være fordi antennekablet der går derind er for billigt og dårligt og dermed ikke kan kan sende signalet godt nok ind via splitteren

På forhånd tak for svar.

Mvh.

Mikkel  

Mvh.

Mikkel
Hej Bor i lejlighed og har et standard tv stik i... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
JEg ved ikke om jeg har overset noget, men trådstarter har da ikke skrevet noget om den fysisk afstand mellem udtaget og hans soveværelse.

Men siden det fungerer fint i stuen men ikke i soveværeælset, må problemer naturligvis ligge et sted der i mellem ;)

Kredse sig ind om et problem ved at udelukke andre mulige fejlkilder.

Af samme grund bruger jeg ikke WIFI her i bygningen da der er 12-14 andre netvørk som jeg ikke gider dele oplysninger aller båndbreede med ;)  Så har gennem gammeldags telefonstik.

Et alternativ ville være en 4 G router. . eller 5 G når det kommer engang.-
At du ikke bruger WIFI, fordi du ikke vil dele netværk med andre er noget gedigen vrøvl. Du deler på ingen måde oplysninger med andre. Når din router er sat op med SSID og kode, er der ikke nogen i nærheden, der kan bruge dit trådløse net, med mindre du udleverer koden til andre. Du tror da ikke i fuldt alvor at sikkerheden er større ved at bruge telefonstikket.
Du får ikke større sikkerhed ved at bruge 4G eller 5G

fase
S. Fabrin skrev den 02-11-2021 18:25:34

 Hvad mener du, er det ikke rigtigt, at det kommer an på dæmpningen, eller har du en anden måde at udtrykke det på?

Der findes skillefiltre/splittere som er næsten tabsfri, men faktum er, at der kommer et højfrekvenssignalsignal ind med en vis effekt (i mikrowattområdet). Hvis man deler denne effekt i to, bliver det til to halve effekter.

That's all. Hvis så splitteren har yderligere tab bliver det selvfølgelig værre. Impedanstilpasning ville jeg ikke tænke meget over, splitter, TV, kabler, stik osv. er alt sammen 75 ohm. 

S. Fabrin skrev den 02-11-2021 20:31:10

At du ikke bruger WIFI, fordi du ikke vil dele netværk med andre er noget gedigen vrøvl. Du deler på ingen måde oplysninger med andre. Når din router er sat op med SSID og kode, er der ikke nogen i nærheden, der kan bruge dit trådløse net, med mindre du udleverer koden til andre. Du tror da ikke i fuldt alvor at sikkerheden er større ved at bruge telefonstikket.
Du får ikke større sikkerhed ved at bruge 4G eller 5G

Det kan man se som man vil (sikkerhed), min mening er, at nå først noget er i æteren kan det aflyttes. Men argumentet om at dele båndbredde holder. Når et par naboer streamer film, kan man se langt efter hurtigt internet.



Nej det er nok også mest min egen paranoia eller indbildhed, end det er fakta.

Men nu har jeg det altså bare bedste med et fysisk kabel, og ikke "noget i luften"... så vi lader den ligge der ok ;)
Tak Bent. Antennestikket sidder bag en dør, så det gør ikke noget at den ikke er så pæn. Men kan se der også er el stik på den, så er det ikke en der skal sidde i en stikkontakt? Jeg ved ikke meget om det, så troede at en forstærker skal sidde i antennestikket. Men jeg skal måske ikke føre en antenneledning ind i soveværelset, men blot sætte forstærkeren i en stikkontakt og så føre antennestik fra den op til tv’et?

Mvh.

Mikkel
Forstærkeren skal have strøm, så ja, den skal sidde i en stikkontakt. Det er bedst hvis du kan holde antennekablet mellem dåsen i væggen og forstærkeren så kort som muligt. Udgangskablerne føres så til hvert sit fjernsyn.

Tak for svaret. Så jeg med. Det vil jeg få kigget på 😊

Mvh.

Mikkel
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis