Bonderøv og solceller?

Hej rødder. Jeg har fået 5 brugte solceller 250W. Istedet for at bøvle med inverter og andet, så overvejer jeg at sætte bilpærer direkte på hvert enkelte panel. Måske 150W ell 200watt i vintertiden hvor der er mindre ydelse. De kan så give et tilskud af  lys og varme i mit værksted. Er det helt godnat at forsøge?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvilken spænding giver dine solceller. Du bliver nødt til at have en eller anden form for styring/regulering på dine solceller. Hvor mange Watt regner du med at du får ud af solcellerne?

fase
Panelerne er på 37V 195Wpeak. Hvis jeg sætter 3 12V pærer i serie, så har jeg 36V.
Den enhed kan så sættes sammen til forbruget W passer med det solpanelet giver.
Hvis der er for mange pærer til den øjeblikkelige ydelse, så giver pærerne ikke lys, men stadig varme.

dit største ‘problem’ bliver nok reguleringen. men hvis du kan leve med at lyset er lidt varrierende  (specielt om vinteren) så lyder det da som en fin mulighed du har ret i at alt effekt bliver til varme i et oar glødepære.
du skal dog vide at solceller har en relativ lav virkningsgrad og at du nok ikke skal forvente det store tilskud (varme effekt) her i vinter månederne.
du skal nok også eksperimentere med hvilken effekt dine pære skal have for at solcellerne kan drive dem.
hvis du har nogle med både langt og kort lys insamme pære har du jo mange forskellige kombinationer du kan kære med for optimal lys udbytte
hvis det bare er for at få energien (varmen) vil jeg mene at det ‘lange lys’ er fint (2x55 watt i serie) - de vil nok ikke lyse så kraftigt men så kan du jo ‘justere’ ned på ‘kort lys’.
på en eller flere af dem for at få dem til at lyse mere optimalt.
på en god dag kan du nok hive hvad der svare til 60 watt ud af de 3 paneler (mit umidelbare bud)

da de har været gratis er det nok heller ikke økonomien i projektet som er vigtig

hvis muligt skal de monteres mellem 60-70 grader hældning mod syd uden skygge for at give noget her om vinteren.
høj hældning er bedst til vinterbrug

bemærk at 37 volt er ubelastet - belastet falder spændingen og normalt bruges til 37 volt panneler til at lade 24 volt batterier. du kan derfor kun tilslutte 2 i serie (24 volt) lige som den strøm som er angivet typisk er kortslutnings strømmen - dvs teroretisk max som ikke er der samtidig ved max spænding.

uden solcelle regulator kan/vil dine pære nok en gang imellem få en over spænding (om sommeren) og så kan dine pære brænde af pga overspænding.
om sommeren kan det være nødvendigt med 3 serie - det kan du også køre med om vinteren men så lyser de nok ikke så meget (men varmen er det samme)
Effekten P = U(V) X I(A). U er afhængig af lysstyrken. Det betyder at jo større lysstyrke, jo større spænding og dermed større strøm indtil den maksimale strøm (kortslutningsstrømmen) cellerne kan give. Det kan absolut anbefales at sætte en spændingsregulator på anlægget, så spændingen holdes konstant.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis