Bevægelsessensor og konstant lys

Hej.
Jeg har p.t en udendørs pir, som tænder nogle lamper. Foran pir sidder en afbryder, så jeg helt kan slukke for pir.

For nuværende kan jeg altså gøre følgende:
1 helt slukke for systemethcis afbryder er slukket
2 køre på bevægelsessensor hvis afbryder er tændt - lyset tænder/slukker så automatisk ved bevægelse.

Jeg ville gerne lave så jeg kan 'operere' med følgende forskellige måder:
1 helt slukket pir - dvs ingen reaktion på bevægelse.
2 kører på bevægelsessensor.
3 kører på fast strøm, dvs lyd er tændt hele tiden tændt uanset om der er bevægelse eller ej.

Jeg kan godt lave så der hele tiden er fast strøm ved enten at koble eksisterende eller indsætte ny afbryder parallelt med pir. Men hvis jeg kobler eksisterende afbryder om, så mister jeg mulighed for helt ar slukke permanent. Og kobler jeg en ekstra på, så bliver det dumt at man skal styre systemet på to afbrydere.

Findes der en løsning så det hele kan styres fra en enkelt afbryder? Meget gerne med et diagram hvis nogen har et bud :)

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Punkt 1 og 2 har du allerede nu. Punkt 3 kan du sikkert opnå ved at slukke og tænde to gange efter hinanden. Så der er lys hele tiden, der står sikkert noget om det i brugsanvisningen til PIR sensoren. Du kan ikke styre fra en afbryder uden at have adgang til den ledning, der tænder lyset. 

fase
Tak for svar. Det ser desværre ikke ud til at den funktion er i sensoren. Jeg har ledt efter nogen som har det, men de ser ud til at være svære at finde. De fleste anbefaler bare at koble en afbryder ind i kredsen, men det løser ikke problemet i dette tilfælde.
Du har ikke nævnt noget om, hvilken sensor du har, så det er umuligt at finde en brugsanvisning til den. For at kunne finde ud af det kræver det mindst oplysning om sensoren.
 For at kunne lave det så lyset kan tændes konstant med en afbryder uden ,at involvere sensoren, kræves det at tændledningen til lamperne er tilstede ved afbryderen. Der er så to løsninger.
1. Du bruger en korrespondanceafbryder, som dog gør at du ikke kan slukke helt, men kun kan vælge mellem sensor og konstant lys.
2. Du bruger en kroneafbryder, hvor den ene styrer sensoren og den anden giver konstant lys.

fase
Tak for svar.
Funktionen er ikke i den nuværende sensor, men jeg ved ikke hvad termen hedder, for så kunne jeg måske finde en ny sensor der har det i sig.

Tak for input med de to løsninger. Ingen af dem opfylder helt behovet. Det bedste ville have været en 3 positions afbryder, men sådan en findes nok ikke. Må nok bare konkludere at en sensor med to-kliks funktion koblet op på nuværende afbryder er eneste løsning. 
Hej Mr B  så vidt jeg kan se har denne pir sensor den ønskede funktion Link

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis