Tilbygning - hvor stor andel er GDS arbejde??

Hej igen,

Kæresten og jeg er som nævnt igang med indledningen til en tilbygning, men vi har lidt svært ved at vurdere hvor stor en andel af arbejdet på sådan et projekt der er muligt at lave som Gør-det-selv projekt.

Hvad er jeres erfaringer? Nu er jeg godt klar over at det selvf. afhænger af fingerfærdighed osv. Men vi er begge to "habile" GDS folk (har bl.a. betalt vores "lærepenge" og blevet en del erfaringer rigere under istandsættelsen af vores gamle hus fra 1820).

Er der nogen ting i absolut vil fraråde at kaste sig over?

Tilbygningen kommer egentlig til at være vores "hovedhus" og vi regner med at den bliver på ca. 200 m2.

-Trine
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har bygget til på vores hus - 40 m2. Det hele er lavet af 2 personer, min far og jeg selv. Så har der været en elektrikker til den del.

200 m2 er et meget stort LDS projekt, tiden er faktisk den største "fjende".

Inden i går i gang må jeg meget anbefale at tænker tilbygningen igennem. Altså at i planlægger udseende, indretning, konstruktioner byggeperiode, materiale indkøb, tegninger som i og andre kan bygge efter og så hele myndighedsbehandlingen.

Husk nogen kan det de vil, andre opdager at de ikke kan det de vil. Hvis dette projekt (total fra grunden) er jeres første, så tænk jer grundigt om, det kan blive meget dyrt at lave noget forkert fra starten, eller måske endda at skulle have andre til at lave det færdig.

En % på hvor meget der er LDS arbejde er så afhængigt af jeres egne forudsætninger - projekterings-, indkøbs- og håndværksmæssige evner. Der er jo også noget arbejde I ikke selv må udføre, kloak, vandindstallationer og el, det kræver jo som bekendt autorisation. - Og ja, det er noget de fleste kommuner går op i når der skal udstedes byggetilladelse.

Mvh.

René

Tak for dit svar.

Vores modernisering af det "originale" hus dækkede stort set hele huset fra inderst til yderst, så vi har været rundt i "emnerne" :lol:

Vi har på nuværende tidspunkt udarbejdet målfaste tegninger over tilbygningen (selvf. med bygningsreglementet i hånden), har lavet en materiale beskrivelse hvor ALT er med selv skruer og vinkeljern mv. og er igang med at udregne priser (efter listepriserne). Det vores næste skridt er, er at sammenligne materiale alternativer og finde ud af hvor "kompromiserne" skal være (eks. granit kontra massiv træ osv.).

Lyder det helt hen i vejret???

Vi er godt klar over at der er nogen ting som vi ikke selv må lave f.eks. kloak mv. men jeg synes at kunne huske at det er ok at få det lavet af venner (med den rette uddannelse) og så blot få det "godkendt/accepteret" af en Mester som vil "lægge navn til" ?!?!

Hvor i bygge forløbet skal kommunen se en sådan godkendelse - ved byggetilladelsens udstedelse eller ved ibrugtagning??

Sådan som jeg ser at fordelen ligger ved vores projekt kontra da vi moderniserede det gamle hus er at vi da ikke bliver "hæmmet" af gamle pil skæve vægge og tidl. ejeres klamp håndværk.

Mvh.

Trine
Jeg bygger 30 m2 til vores hus. Jeg startede 1.4.2003 og er kommet til det indvendige (vægge, lofter, gulv). Af hjælp/betalingsarbejde har jeg haft flg. :

- udarbejdelse af tegninger
- udgravning til sokkel (entrepenør)
- gravearbejde muld
- støbe sokkel (venner/kollegaer)
- el-installation (trækning af kabler)
- udvendig mur

Jeg har ikke styr på hvor mange timer jeg har brugt, men det nærmer sig 500 timer - har vel 100 timer igen inden jeg er færdig.

- mangler tilslutning af gulvvarme, faskine og brønd

Forudsætning :

har brugt nogle feriedage, men ellers er det et venstrehåndsarbejde - det må ikke gå ud over familien og arbejdet. Jeg regnede på forhånd med et års arbejde, dvs at være færdig 1.4.2004 - hvis vejret gør at jorden ikke fryser, så når jeg sandsynligvis målet.

Spild af tid :
hvor har jeg spildt tid :
- taglægning (kravlede op ad stiger med 2 sten ad gangen.
- isolering sat op nedefra (op ad stige/ned af stige)
- opmuret indermure i gasbeton

Hvad ville jeg gøre om :
- leje en tagoplægger (elevator)
- købe/leje et kæmpe rullestillads
- lægge isolering i oppefra
- hente flere materialer i Tyskland
- købe større/færdige vægelementer
..du må have fået dig efter al det renderi op og ned af stiger :lol:

Du skriver at du dels ville benytte dig af større/færdige væg elementer, hvad ligger til grund for det? Økonomi eller bekvemmelighed :?:

Og ang. at hente materialer i tyskland, så bor vi på sjælland så der er et stk. vej ti Tyskland, men tanken om at hente materialer i Sverige er da strejfet os, ved du om priserne er billigere der også??

mvh.

Trine
Hej Trine!

Vægge : bekvemmelighed - jeg har høj kip, så jeg skulle op i 4 m via stiger - det er svært og tidsrøvende.

Det skulle være op til 40% billigere i Sverige på en del materialer.
Et eksempel : cement - har jeg købt herhjemme til 26,- for 25 kg (billigt i forhold til Ålborg Portland = 60,- for 40 kg) - i Tyskland kan jeg få 40 kg for 2 euro = 15,-

Overvej evt. at melde jer ind i en indkøbsforening - jeg kan f.eks. spare 9% i Bauhaus gennem Forbrugsforeningnen.

Det er min (dårlige) planlægning der gjorde at jeg ikke fik hentet flere materialer end jeg har gjort (har kun hentet Fakro ovenlys vinduer - sparede 1800,- på 2 stk.). FInd ud af hvilke materialer der skal bruges - lån/lej en varebil og hent op til de 3500 kg der må lastes. Jeg har en trailer der må laste 450 kg - det batter ikke nok når man skal hente cement (jeg har 80 km til tyskland).
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis