Et lag fibergips vs to lag almindelig gips

Hej. Jeg er ved at lave en ny skillevæg til at adskille stue og soveværelse.
Jeg vil selv gå med et lag Fibergips for at væggen kan være lidt tyndere.

Er der nogen herinde der kn sætte et par ord om styrken af fibergips kontra 2 lag almindelig gips. Hvad er stærkest? Og hvor stor en forskel er der på styrken?

Væggen bliver bygget på træ skelæet og skeletten er 70mm tyk. 

Jeg har en lille et værelses lejlighed som jeg er ved at renovere og jeg gør det selv. Jeg har stor interesse for den slags og glæder mig til at prøve, men jeg har aldrig prøvet noget lignende :D
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fibergips er klart overlegen på alle punkter, og du kan skrue direkte i gipsen uden at skulle bruge specialplugs når du skal hænge ting op.

Man siger normalt at to lag almindelig gips har de samme lydmæssige egenskaber som et lag fibergips.

Du kan også vælge fibergipsen i 15mm, og dermed få en endnu stærkere og lydmæssigt bedre konstruktion, uden at væggen bliver særlig tyk.

Elektronikteknikeren
Tak for svar :) Jeg hører dig sige noget om lydisoleringensevnen men hvad med styrken?
I Stark har de kun 12,5mm hvor har de 15min? :)

Jeg har en lille et værelses lejlighed som jeg er ved at renovere og jeg gør det selv. Jeg har stor interesse for den slags og glæder mig til at prøve, men jeg har aldrig prøvet noget lignende :D
Koba_x skrev den 30-10-2021 15:59:09

Tak for svar :) Jeg hører dig sige noget om lydisoleringensevnen men hvad med styrken?
I Stark har de kun 12,5mm hvor har de 15min? :)

 De er langt stærkere. De er jo armeret med papirfibre i stedet for at have en ren kerne af gips.

Du kan ikke slå en hånd igennem, som man kan med en almindelig gipsplade.

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis