Rør placering genvex

Hej

Jeg overvejer Genvex, men er lidt i tvivl omkring ind og udsugning placering.

Jeg har loft til kip, Ca 6 meter. Jeg skal have løftet gulvet til flydende gulv med 70mm isolering samt ny gips væg med 90mm isolering imellem ydervæg samt gips og sidst 350 mm isolering på loft. 

Tilbage til Genvex, siden jeg nu har plads til rør i vilkårlig højde og kan placere ud og indsugning uden at skal bryde op i væg og gulv, hvor vil det være bedst at placere ind og udsugning.

I min egen logik ville jeg placere indsugning ved kip og udsugning tæt på gulvet. Min tanke er at jeg får en udnyttelse af varmen som stiger til vejrs. Jeg er i tvivl, da alle ser ud til at placere ud og indsugning i samme højde, placeret adskilt.

Kh

Henrik

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ofte ok at lave indblæsning i de " tørre " rum og udsugning i bad, indgang, køkken m.m. Alle placeres øverst altså ca. 0,5 m fra kip. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Super med et hurtigt svar, takker.

Jeg har komplet gulv areal på 260m2 (kun et og samme rum) med 6 meter fra gulv til kip. Jeg ønsker at "transportere" og genbruge varmen som samler sig i kippen - er genvex den rette løsning til cirkulation af varmen?.

Ok indblæsning ved kip / udsug ved gulv ! Så får du den lidt køligere luft ud i genvex, og får så pustet den varme luft oppe fra kip ned i rummet. Indblæsnings temperatur vil så være lidt lavere end hvis du laver det omvendt.
Men samtidig er det lidt underlig at have indblæs nede ved gulvet Ventilerne IND er beregnet til at sprede luften så man undgår træk.
Så din plan er sikkert det bedste.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 29-10-2021 17:08:55

Ok indblæsning ved kip / udsug ved gulv ! Så får du den lidt køligere luft ud i genvex, og får så pustet den varme luft oppe fra kip ned i rummet. Indblæsnings temperatur vil så være lidt lavere end hvis du laver det omvendt.
Men samtidig er det lidt underlig at have indblæs nede ved gulvet Ventilerne IND er beregnet til at sprede luften så man undgår træk.
Så din plan er sikkert det bedste.

Præcis som du antyder.... Indsugning i kip og udsugning lavere nede. Men hvorfor F..... laver folk en løsning hvor både ind og udsugning er i samme højde. Det er det som gør mig forvirret. Der må være en eller anden logisk forklaring som jeg har overset.


Nu er det ikke så almindeligt med et stort rum, så ved mit første svar vil man sætte både ind og ud i toppen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis