Koble opvaskemaskine til vandhane med integreret afspærring - er det tilladt?

Hej alle,

Min bordopvaskemaskine (som står i skabet under vasken) er gået i stykker og skal erstattes. Den gamle er installeret med tilløb fra et T-stykke med en ballofix. Vi plejer at åbne ballofixen hver gang vi skal bruge opvaskemaskinen, men ballofixen sidder lidt dårligt til. I Sverige, hvor jeg oprindeligt kommer fra, er det meget almindeligt at bruge en vandhane, der har integreret afspærring til opvaskemaskine. Det ser dog ud til at være en sjælden fugl her i Danmark. Jeg undrer mig derfor, er vandhaner med integreret afspærring godkendt i Danmark?

IKEA sælger disse i Sverige, men ikke i Danmark, og jeg kan kun finde 1 vandhane med afspærring i Bauhaus ("Geyser vandhane Rex til køkken med omskifter krom").

På forhånd tak!
Tobbe

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er helt normalt i Danmark at bruge en vandhane med kontraventil. Faktisk er det et krav at der er kontraventil på installationen, din nuværende løsning med en almindelig ballofix er næppe lovlig.

Sådan en hane kan du få i alle byggemarkeder og VVS butikker. Et eksempel er  https://www.wattoo.dk/aft-ventil-matkrom-1-2-m-3-4-sl-742416233

Du kan måske være blevet forvirret over at den typisk kaldes en aftapningshane.


Ask
Efter at have kikket efter kan jeg godt se at Bauhaus åbenbart kun sælger hanerne med slangeforskruning og ikke den 3/4" tilslutning der normalt bruges til opvaskemaskiner.
Men som du kan se på mit link kan de altså nemt bestilles nettet også hos andre forhandlere 

Ask
Hej Ask,

Tak for svar. Jeg var måske lidt utydelig omkring, hvordan den nuværende installation ser ud.

Koldvandsledningen til vandhanen har en Ballofix, efterfulgt af et T-stykke (den her type https://www.wattoo.dk/ballofix-muffe-nippel-t-stykke-m-haandtag-og-kontraventil-1-2-743840304-743842304). T-stykket har så endnu en Ballofix på ledningen til opvaskemaskinen. Du mener, at det ikke er en lovlig installation? Hvis man læser her på LDS og på forskellige VVS-sider, ser det ud til at være en almindelig måde at gøre det på.

Mit spørgsmål er, hvis jeg må bruge en køkkenarmatur med integreret afspærring, i stedet for det T-stykke med Ballofix, der er installeret nu. T-stykket ville så blive lukket af. 🙂

Mvh,
Tobbe 
På ledningen til opvaskemaskinen sidder der også en aquastop, som så har det rigtige gevind for tilslutning af opvaskemaskine. 
Din nuværende installation er ok, da der er en kontraventil.
Du har ret i at armaturer med indbygget afspærring ikke er almindelig i Danmark. Nok fordi der ikke er brug for det?
Du har jo aquastop på din maskine, som lukker for vandet, så det er ikke nødvendigt at lukke på hanen.
Men jeg tror ikke der er noget ulovligt i at bruge det, og der sælges da flere forskellige modeller i diverse webshops.

Hvis der er almindeligt i Sverige at bruge dem, så skyldes det nok skærpede krav i forhold til Danmark, som tvinger folk til at installere dem. Men de er ikke et krav i Danmark. Som du selv skriver, er det helt normalt at tilslutte en opvaskemaskine til en hane under vasken i Danmark.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis