Forsikring

Hej L

Vi har for nylig købt hus, som vi overtager i næste uge. I tilstandsrapporten står at der ved afløb i det ene badeværelse, er tæret fuger, og at der er synligt beton. Dette kiggede vi efter da vi var ude at se huset anden gang. Vi var 4 derude og ingen af os kunne se der var noget galt nogen steder i bruseområdet. Nu vil forsikringen ikke dække rørføring under 1 m fra badeværelset.
Der står også at undertaget er i meget dårlig stand, heldigvis er huset ikke med 1 sal, så vi har direkte adgang til taget fra indersiden, så taget blev kontrolleret grundigt, det er betontaglsten lagt i 1985 i god stand, men da det står i tilstandsrapporten så vil forsikringen ikke dække fugtskader der kan komme fra et utæt tag på et senere tidspunkt.
De vil heller ikke dække skjulte rør på trods af vi har valgt det til og der ikke står nogen kommentarer i tilstandsrapporten om rørføringen.
Er dette normalt og er der noget vi kan gøre for at blive dækket? 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det husforsikring eller ejerskifte? Det lyder som ejerskifte 🙂de slamberter

Er forbeholdene kommet efter I har tegnet forsikringen? Eller tegnede I den, vel vidende at der var disse forbehold?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Jeg tænker det er husforsikringen for det er dem der har dækning for skjulte rør.

Det bedste råd er nok at høre et andet selskab, det er ret forskelligt hvordan de håndterer indholdet i en tilstandsrapport.
Hvis i får samme melding må det være en dialog om i kan få lempet forholdene ved at i får tingene gennemgået af ny byggesagkyndig.


Ask
Find et andet selskab.
Her var der også en masse ting, der ikke var helt uptodate. Forsikringen sendte en mand ud, som vurderede husets risiko. Hans vurdering faldt ret langt fra tilstandsrapporten. Heldigvis til den gode side, og forsikringen er på almindelige vilkår, med "almindelig" priser.
Er det hus- eller ejerskifteforsikring  ? Der er forskel på hvordan de dækker.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Opdate.
Havde kun taksatorens ord via telefonen på det, nu gar jeg fået dokumentet på det. Og kan se vi har mulighed for at udbedre de ting og så få en taksator forbi og få det ændret. Da der som sagt ikke var noget galt med afløbet som der står i tilstandsrapporten så har vi mulighed for at få en taksator ud og se på det fysisk efter overtagelse så vi kan få det rettet til.

Og til dem der har sagt vi bare skal finde et andet selskab så er det ikke interessant i dette tilfælde. Primære da vi ikke kan få de samme vilkår til den pris ved nogen af de andre udbydere. Det er igennem Tryg men er IDA’s tilbud. 
Vi havde anmærkninger i tilstandsrapporten, som også betød at husforsikringen tog nogle meget brede forbehold. Jeg klarede den ved at udbedre problemerne og efterfølgende sende billeder til forsikringen af det. I mit tilfælde var det nok og taksator godkendte udbedringerne uden at komme fysisk og der blev sendt en ny police uden forbehold.

Men vær opmærksom på, at løbet er kørt i forhold til ejerskifteforsikringen. De kommer ikke til at dække evt. skader og følgeskader, som er nævnt i rapporten, selvom de er udbedret.


Mvh. AllanE
AllanE skrev den 30-10-2021 10:38:40

Vi havde anmærkninger i tilstandsrapporten, som også betød at husforsikringen tog nogle meget brede forbehold. Jeg klarede den ved at udbedre problemerne og efterfølgende sende billeder til forsikringen af det. I mit tilfælde var det nok og taksator godkendte udbedringerne uden at komme fysisk og der blev sendt en ny police uden forbehold.

Men vær opmærksom på, at løbet er kørt i forhold til ejerskifteforsikringen. De kommer ikke til at dække evt. skader og følgeskader, som er nævnt i rapporten, selvom de er udbedret.

 Ejerskifteforsikringen er jeg nu heller ikke så nervøs for. Der er heldigvis ikke nogen vilde ting i hverken el rapporten eller tilstandsrapporten. Så vi regner også med at udbedre dem. Den med undertaget er dog en udfordring. Dengang det blev lagt, brugte man plastik som undertag, men fandt senere ud af at træet suger olien fra det, og den skiftende varme og kulde er hårdt ved det, så det opløses derfor langsomt. Men heldigvis er der ikke første sal og der er direkte adgang til undersiden af taget igennem loft. Så vi har været oppe at kigge på det, og der er ingen tegn på at taget ikke er tæt. Og taget er i god stand. Derfor har vi ikke nogen intentioner om at skifte taget lige foreløbigt. Så derfor bliver undertaget heller ikke lavet som det første. 😀

Jeg snakkede med taksatoren fra forsikringsselskabet som sagde at jeg kunne få firmaet der har lavet tilstandsrapporten til at lave en alonge. Men det er snart et halvt år siden den blev lavet, så tvivler på de er interesseret i at lave nogen ændringer i den uden et nyt besøg og gennemgang af boligen. 
Som jeg har forstået det, så giver det ingen mening for dig, at få lavet en allonge nu ift. ejerskifteforsikringen. Det skulle have været gjort af sælger inden handlen. Ejerskifte dækker dét det du allerede har indgået aftale om og en allonge vil ikke ændre på det nu.

Husforsikringen har ikke brug for en allonge, men sender deres egen taksator ud eller kigger på billeder som i mit tilfælde.

Mvh. AllanE
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis