Erfaringer med værktøj til skudmontage i stål

Hej!

Jeg skal bruge en pistol til skudmontage med søm i stål.
Er der nogle af jer som har erfaringer med det og ved hvad man skal være opmærksom på ved køb af pistol og tilhørende søm?

Jeg har set på denne fra HILTI:
https://www.hilti.dk/c/CLS_DIRECT_FASTENING/CLS_DX_TOOLS2/CLS_DX_TOOLS2_POWER/r11908223

Som jeg forstår det skal man anvende krudt eller gas ved skudmontage i stål, man kan ikke "nøjes" med batteri er det korrekt?

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er helt korrekt at det er specielle søm og krudt ladning der skal bruges. Jeg har brugt det for ret mange år siden, men her var det en enkelt søm som blev sat i, løs patron i kammeret og så et huk på slagstift med en hammer.
Det gik godt de fleste gange. Nu vil jeg meget hellere bore et hul og skære gevind. ( der findes bor og gevindskærer i samme enhed)
Eller bruge en selv borende skrue til at gå igennem metallet.
Det er den metode jeg oftest ser på byggepladser hvis det ikke drejer sig om flere flere 1000 fastgørelser. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Man kan sagtens få en batteridrevet sømpistol, men den koster det dobbelte af en krudtmaskine. Til gengæld vil den nok være billigere på sigt, og især hvis du ikke også skal købe batterier og lader, hvis du altså i forvejen bruger Hilti. Hér er en af deres maskiner: Hilti Søm-/boltpistol Der er flere modeller. Tjek evt. hvad det vel koste at leje én, hvis du ikke skal bruge den hver dag de næste 5 år.

Hvis du køber en krudtpistol til dine søm, så pas på du ikke køber stærkere krudtladninger end du har behov for (de har farvekoder) Deres rekyl slår ganske voldsomt op gennem håndled mv.

Min erfaring er at batterisømpistolerne fra Hilti er ganske velfungerende, men du skal have med i overvejelserne hvad opgaven er. Vi skulle skyde 1,2 mm jernplade på HEB'konstruktionsståldragere. Så vi brugte Hiltis 14mm stålsøm, og de var glimragende. Vi prøvede også med andre sømtyper, men det blev aldrig godt. Skal måske tilføje at disse HEB'dragere havde en høj stålstyrke og en godstykkelse på 12-14 mm. på flangerne.

Jeg sér der nævnes selvborende skruer. Og de er smarte, hvis det er rimeligt tynde 'ting' man skal samle. Men skal du fx sætte tyndplader på en HEB som ovenfor beskrevet, så kan de ikke bruges. Og det skyldes at de jo ikke er færdige med at bore før skruens gevind tager fat - og så knækker skruen i hullet. Eller stålet er så hårdt at skruens skær ikke kan bore ret længe i det. Så er det bedre at bore for med et alm. HSS'bor og måske skære gevind manuelt - alt efter opgavens størrelse.


Jeg vil hellere blot lave tingene end lave dem om......
Og så tror jeg kun på nisser i sidste halvdel af december.......
  :-)
Hej AndersCph

Beklager jeg først ser dit svar nu.

Din erfaring med selvborende skruer er interessant, da jeg skal til at i gang med montagen nu.
Hilti sælger selvborende skruer med en lang "bor"-ende som kan klare godstykkelser på op til 15 mm. Jeg skal montere vinkeltern på nogle IPE bjælker... Har du erfaring med disse?

Jeg vil helst anvende skruerne frem for søm, selvom jeg synes det er smart med skudmontage i stål!
Har vi fået oplyst hvor tyk stål du skal igennem ?
og hvor mange stk. vinkeljern der skal sættes op ? 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Hej ev elmand

Godset er 7,5 mm og der skal sættes ca. 75 vinkeljern.
A1234 skrev den 27-04-2022 10:30:20

Hej AndersCph

Beklager jeg først ser dit svar nu.

Din erfaring med selvborende skruer er interessant, da jeg skal til at i gang med montagen nu.
Hilti sælger selvborende skruer med en lang "bor"-ende som kan klare godstykkelser på op til 15 mm. Jeg skal montere vinkeltern på nogle IPE bjælker... Har du erfaring med disse?

Jeg vil helst anvende skruerne frem for søm, selvom jeg synes det er smart med skudmontage i stål!

Hej 'Et nummer'

Når du besvarer 'elmand' med at der er en godstykkelse på 7,5 mm. på din IPE, så kan jeg ud fra mine ståltabeller udlede at vi har at gøre med en IPE-330'bjælke der er 33 cm høj, 16 cm. bred og vejer 49 kg.pr.løbende m. Den har i standardmål 7,5 mm godstykkelse i  begge flanger. Og så skriver du at du skal montere 75 stk vinkeljern, og du skriver intet om vinkeljernets dimension, krav til bæreevne mv. Men så bliver den deraf følgende rådgivning også lidt som at sælge elastikker i metermål
HVIS du bruger selvskærende skruer som dem jeg har afbilledet tidligere, skal du først sætte dig ind i disse skruers bæreevne under optimale forhold. I min verden er disse skruer kun til montage af tyndplade, plader med forborede huller eller andre typer bløde plader som fx masonit, acryl, aluminium mv.
Hvis du alligevel vil bruge selvborende skruer til de dimensioner stål jeg har nævnt så skal du være klar over de svagheder der medfølger. Hvis vi antager at du skal samle et vinkeljern med 4 mm gods på din IPE med 7,5, så skal din skrue altså bore gennem begge lag (over 11,5 mm.) før skruegevindet må begynde at tage fat. Alene dét kan være et problem, da disse bor på skruerne ikke er af specielt go' kvalitet. Hvis det går optimalt vil skruen skære sit eget gevind i begge lag jern/stål, og de vil dermed være fixeret, men der vil ikke være en 'kraft' der presser/holder de to lag sammen efterfølgende. Tværtimod vil der ofte være et ganske lille mellemrum hvor bl.a. vand kan sive ind, og så har du det fænomén nogle kalder for en rustfælde. Hvis de ikke ligger 100% tæt de to lag, kan der desuden opstå metaltræthed i den lille del af skruen, der sidder mellem de to lag.
Hvis du er uheldig kan skruen knække mens du monterer den. Dét i sig selv giver problemer med de knækkede stumper da de to lag ofte vil blive presset lidt fra hinanden. Du kan også risikere at skruen knækker i samlingen mellem de to lag på den sidste omgang du skruer og så er den i bedste fald værdiløs.
Den sidste udfordring er at kende stålkvaliteten på de materialer du arbejder med. Har de ikke samme hårdhed vil du møde endnu flere udfordringer med dine skruer. Er vinkeljernet hårdest så vil skruen ikke være meget værd. når den når ind til IPE'bjælken. Er det omvendt vil skruen med 99% sikkerhed knække når den når ind til de det hårdere lag.
Skal jeg samle det kort, så vil skruemontage i dine dimensioner kun give problemer, og du vil aldrig kunne kvalitetssikre dit arbejde. Du oplyser heller ikke hvad det skal kunne bære, men i udgangspunktet vil jeg klart anbefale at du fixerer de to emner du skal samle med skruetvinger eller klemtænger, og så borer for med almindelige HSS'bor og så anvender almindelige bolte. Selv almindelige bolte i en 8,8'hærdning er mange gange stærkere end disse skruer. Dertil kan du sikre ensartethed med en momentnøgle. Du kan også bruge selvlåsende(Nyloc) møtrikker eller endda rustfri bolte. Kender du ikke så meget til stål, så alliér dig med en smed, værktøjsmager eller en maskinarbejder. Boremaskinen skal kunne køre ganske langsomt eller også skal du kunne slibe boret ganske ofte(jo hårdere stålkvalitet, jo lavere skæremeter). Køb en spray med skæreolie, hvis du skal bore opad, og gi' den én dråbe, hvor boret skærer, mens du borer.(Alt det der rammer ved siden af er spildt og ryger ned i dit ærme)

Og så kan jeg vist ikke sige meget mere om et projekt, der faktisk ikke er beskrevet ;-)

Mvh.


Jeg vil hellere blot lave tingene end lave dem om......
Og så tror jeg kun på nisser i sidste halvdel af december.......
  :-)
Hej AndersCph

Tak for beskrivelsen, trods min mangelfulde beskrivelse!
Kravet om bæreevnen for vinkeljernene er meget lavt, da de blot skal holde placeringen af spær, når konstruktionen er færdig overføres der ingen kræfter gennem disse. IPE330 bjælken er en kipdrager.

Jeg havde tænkt mig at forborer vinkeljernene, således at skruen ikke skulle dreje gevind i disse - Derved opnår jeg den effekt at skruen trækker de to emner sammen.
Jeg er enig med dig i at de skruer kun er til tynde plader uden store laster.

Det kan godt være at den bedste løsning vil være at bore hul og dreje gevind.

Da du arbejdede med skudmontage med Hiltis søm, var det til at skyde dem lodret ned i materialet eller trækker de til siden? - jeg tænker på om det er til at få placeret vinkeljernene præcist nok...
Med skudmontagen vil samlingen være CE godkendt, derfor spørger jeg.

Den bedste metode er huller og gevind ved det forholdsvis lille antal.  Du skriver "dreje gevind" Jeg sætter snittap i batteri boremaskine. Man skal naturligvis købe den type der hedder maskintap og vær ikke nærig med skæreolie.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
A1234 skrev den 29-04-2022 11:31:56

Hej AndersCph

Tak for beskrivelsen, trods min mangelfulde beskrivelse!
Kravet om bæreevnen for vinkeljernene er meget lavt, da de blot skal holde placeringen af spær, når konstruktionen er færdig overføres der ingen kræfter gennem disse. IPE330 bjælken er en kipdrager.

Jeg havde tænkt mig at forborer vinkeljernene, således at skruen ikke skulle dreje gevind i disse - Derved opnår jeg den effekt at skruen trækker de to emner sammen.
Jeg er enig med dig i at de skruer kun er til tynde plader uden store laster.
Det kan godt være at den bedste løsning vil være at bore hul og dreje gevind.

Da du arbejdede med skudmontage med Hiltis søm, var det til at skyde dem lodret ned i materialet eller trækker de til siden? - jeg tænker på om det er til at få placeret vinkeljernene præcist nok...
Med skudmontagen vil samlingen være CE godkendt, derfor spørger jeg.

Vi monterede primært tyndplade (0,9 og 1,2 mm) på kraftige HEB og IPE'dragere/søjler/bjælker med skudsøm. Formålet  var at 'forskalle' eller lave små indslutninger i hjørner og mindre felter i råhuset, så der kunne sikres med (anti-)brandskum eller hældes beton i. Jeg ved at mange af pladerne blev slået af igen af malerholdet med en simpel karosserimejsel for at kunne sikre mod rustfælder.
Disse stålsøm når ikke ret dybt - vel omkring 5-6 mm. i s355'stål? - der er lidt svært at måle. Men de sidder ufatteligt godt :-) De blev monteret i alle orienteringer; opad, nedad eller vandret uden problemer. Hvis sømmet går skævt, så er det fordi sømpistolen ikke har været holdt vinkelret på underlaget ved montage.

Normalt ville jeg bruge hæftesvejsninger, hvis jeg skal fixere to stykker konstruktionsstål midlertidigt (ikke tyndplade). Det er meget hurtigt når først forlængerledningen er rullet ud. Og så kan man graduere styrken alt efter om man laver en svejsesøm på fx. 10 mm. eller der er behov for man laver den lidt længere. Men det kræver naturligvis en form for godkendelse, hvis der er høje krav til styrkeforholdet. (en svejsning kan svække det omkringliggende)

Jeg vil anbefale dig at kontakte Hilti eller en tilsvarende leverandør at disse løsninger til de befæstelser du skal have løst. De sidder med alle tabeller og kan endda give dig priser på både søm, skruer, montageværktøj samt de fordele og ulemper de iøvrigt må have samlet fra deres kunder. Om Hilti er den rette for dig/jer ved jeg ikke, men det er deres 'ting' jeg kender bedst og det er årsagen til at jeg har linket til deres 'ting' tidligere i denne tråd. :)
Go' fornøjelse........

Jeg vil hellere blot lave tingene end lave dem om......
Og så tror jeg kun på nisser i sidste halvdel af december.......
  :-)
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også