Afløb i bad ikke godkendt efter tilstandsrapport

jeg har 2 badeværelser hvor der er lagt klinker på klinker og ristene er 10 cm gange 10 cm af typen uden vandlås. der er sat en afstandsring/forhøjningsring i, men det er åbenbart ikke et godkendt system.
er der en der ved hvordan det kan afhjælpes uden man skal ødelægge gulvet?
Jeg har bedt om en kladde inden den endelige rapport så der er mulighed for at udbedre tingene?
Han sagde at der vist kun var en producent der garanterede at systemet var tæt. den der sidder der er Purus afløbsskål 32mm
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Pyrus var vidst de første i dk med va-godkendelse af deres rammer.
Men de har også produkter der ikke har godkendelsen. Hvis den byggesagkyndige er inde i sine sager (det plejer de at være) så er det muligt der er anvendt en ikke godkendt kombination af deres rammer og afløbsskål, jeg ville tage kontakt til Purus for afklaring.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det mest sandsynlige er jo at den oprindelige afløbsskål ikke er Pyrus men at deres afstandsringe er anvendt ovenpå.

Den korte udgave er at du næppe kan udbedre det uden at ødelægge ihvertfald noget af gulvet. Afløbet skal hugges op sådan at der kan isættes ny afløbsskål enten i den rigtige højde (vil være normalt) eller et system med skål og afstandsringe der passer.

Det kan nok godt laves uden at hele gulvet skal op men du kan ikke undgå at der er en del fliser omkring afløbet der skal fjernes og lægges nye.

Ask
Det er Purus afløbsskål model miniflex med 32 mm afløb uden vandlås, men afstandsringen er hvid og så er fugemassen blevet rød. Regner da med jeg bare kan sætte en ring i der passer til modellen uden at jeg skal til at banke fliser op?
Vedhæfter lige monteringsanvisningen fra Purus.

Bemærk følgende fra anvisningen:
153453-127 rammerne 30 mm er ikke VA-Godkendt og skal godkendes af stedlige myndigheder. 153453-126 10 mm er VA-godkendte. Rammerne skal altid have forbindelse med gulvafløbet og fuges tæt - som TEC7 fra Nowex, Industrivej 2, 6690 Gørding. Brug aldrig silicone!
GSH skrev den 29-10-2021 19:46:28

Vedhæfter lige monteringsanvisningen fra Purus.

Bemærk følgende fra anvisningen:
153453-127 rammerne 30 mm er ikke VA-Godkendt og skal godkendes af stedlige myndigheder. 153453-126 10 mm er VA-godkendte. Rammerne skal altid have forbindelse med gulvafløbet og fuges tæt - som TEC7 fra Nowex, Industrivej 2, 6690 Gørding. Brug aldrig silicone!

 Har godt læst denne, men der står den ramme er til gulvafløb 15 gange 15 cm og umiddelbart ikke til det andet afløb. den hvide ramme som de viser til det her afløb er ikke VA godkendt så ved ikke lige hvad man gør?

Annonce
Der er nok ikke helt styr på VA-godkendelsen hos PURUS, eller manglende info.

Den ramme du har, er alt andet lige, VVSNR 153876112 (153876-112) Hvid ABS.
PURUS skriver desværre ikke specifikt om den er VA godkendt.
I henhold til monteringsanvisningen burde den være VA godkendt.
Det kan kun bekræftes ved henvendelse hos PURUS. I så fald svaret er ja, den er VA godkendt, kan du fremlægge det til ham, der har lavet Tilstandsrapporten, han kan jo også have taget fejl.

Det andet spørgsmål er fugningen, om den er udført korrekt?
Kender desværre ikke farven på korrekt fugemasse.
Når du kontakter PURUS, kan du jo også spørge til farven på korrekt fugemasse.
Har aldrig set RØD silicone fugemasse, det nærmeste er Brun.

Jeg spurgte ved VVS eksperten, og de mente det var fordi der ikke var brugt det korekte fugemateriale som Purus foreskriver. Jeg har nu købt 2 nye forhøjningsrammer som også er hvide, men fra purus samt det fugemasse de foreskriver. andet kan jeg næsten ikke gøre?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis