S-tilstand, Microsoft og monopol

Forleden ville jeg tage en ny computer i brug. Det kan godt tage et par timer, inden den lige får kørt Windows helt på plads osv, men er som regel ikke som sådan svært, men regn med ca en eftermiddag ingen man er færdig med alverdens småprogrammer og justeringer.

- TROEDE jeg da.

Selve installationen gik sådan set let nok, men så ville jeg til at installere ting såsom Firefox Browser, og et par spil.

Men det måtte jeg skam ikke få lov til pga "S-tilstand" som kort fortalt gør at man udelukkende kan installere apps som er købt i Microsoft store.

Jeg fik det dog slået fra efter lang tid på google, og i en eller anden skummel undermenu i systemindstillinger som ingen ved hvor er, er ikke engang sikker på jeg ville kunne finde det igen uden at google det igen.

Hvad synes i om Microsofts metoder til at opnå ikke kun 99%, men 99,99 % monopol ?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvilken computer drejer det sig om? Du plejer da at have styr på det med computere. Selvfølgelig kan du installere de programmer, uden problemer. Hvad er det for en S-tilstand, du taler om?

fase
Jeg købte i januar en - det var let at få den ud af S tilstand - Det fremgår normalt klart at styresystemet er en S version.

https://support.microsoft.com/da-dk/windows/ofte-stillede-spørgsmål-om-windows-10-og-windows-11-i-s-tilstand-851057d6-1ee9-b9e5-c30b-93baebeebc85

Har aldrig prøvet det, men en hurtig søgning førte til: https://support.microsoft.com/da-dk/windows/ofte-stillede-sp%C3%B8rgsm%C3%A5l-om-windows-10-og-windows-11-i-s-tilstand-851057d6-1ee9-b9e5-c30b-93baebeebc85#WindowsVersion=Windows_10

Her står følgende som lyder rimelig enkelt:
For at øge sikkerhed og ydeevne kører Windows 10 i S-tilstand udelukkende apps fra Microsoft Store. Hvis du vil installere en app, der er ikke tilgængelig i Microsoft Store, skal du permanent skifte væk fra S-tilstand. Det er gratis at skifte væk fra S-tilstand, men du kan ikke aktivere den igen. Hvis du er blokeret, så du ikke kan skifte, og enheden tilhører en organisation, kan du kontakte administratoren. Din organisation kan vælge at bevare alle enheder i S-tilstand.
  1. På din pc, der kører Windows 10 i S-tilstand, skal du åbne Indstillinger  > Opdatering og sikkerhed  > Aktivering.

2. Find afsnittet Skift til Windows 10 Home eller Skift til Windows 10 Pro, vælg derefter linket Gå til Store.

Bemærk!: Vælg ikke linket under Opgrader din version af Windows. Det er en anden proces, der bevarer dig i S-tilstand.

3. På siden der vises i Microsoft Store (Skift væk fra S-tilstand eller lignende), skal du trykke på knappen Hent. Når du har bekræftet denne handling, kan du installere-apps uden for Microsoft Store.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Ja jeg fandt da også ud af det, jeg har bare aldrig stødt på dette "S-tilstand" før. Moster Oda havde garanteret aldrig fundet ud ad det og derfor tvunget som Microsofts "slave" ;)
Zigzag skrev den 28-10-2021 21:08:09

Ja jeg fandt da også ud af det, jeg har bare aldrig stødt på dette "S-tilstand" før. Moster Oda havde garanteret aldrig fundet ud ad det og derfor tvunget som Microsofts "slave" ;)

Du har sikkert ret i at "Moster Oda" på 90 år ikke havde fundet ud af det men "Moster Oda" uden computer viden vil på den anden side vel også sætte pris på at Microsoft har lavet en brugervenlig løsning hvor hun ved at installere via Microsoft store får standard programmer hvor hun ikke skal spekulere på sikkerhed eller opsætning mm.

Hvis "Moster Oda" har så lidt forstand på computer at hun ikke kan finde ud af at slå S-tilstanden fra er hun nok også et menneske der bare sætter pris på at nogle standard programmer allerede er installeret fra fabrikken og ikke alligevel vælger om Firefox eller Chrome er bedre end den fabriks installerede Edge.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis