Skift at tætningsliste i hoveddør

Godmorgen lavdetselv

Jeg har en hoveddør med en efterhånden ret mør tætningsliste, jeg bemærkede det allerede sidste vinter da det strømmede ind med kold luft men er først lige kommet til det nu.
Jeg kan se at døren er af lidt ældre dato og med en tætningsliste der er sat i en not på døren. Jeg har derfor 2 spørgsmål:

1. Skal jeg finde en tilsvarende liste der passer i noten (som at finde en nål i en høstak) eller er de universale med klister bagpå fint nok?
2. Ved montage kan jeg jo af gode grunde ikke få en tætningsliste der er tilpasset bredden og højden af døren og dermed svejst i vinklerne, er det godt nok bare at skære et smig i alle hjørnerne hvor tætningslisterne mødes?

Tak på forhånd :) 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din ven google har måske svaret, hvis du søger på tætningslister til døre. Du kan fint nøjes med at skære i smig i hjørnerne.

fase
Havde for nogle mdr. siden ca. samme scenarie her. Målte gab mellem karm og dør, efter at have hevet de gamle lister ud, hele vejen rundt, og indkøbte nogle lister med klæb der havde passende mål. Det kører fint.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Det er vel mest optimalt om du kan finde en liste der ligner den gamle. Det burde findes et sted om ikke andet noget der ligner. Med hensyn til om de skal skæres i smig eller svejses så skiftede jeg et hav af de lister sidste sommer. De første skar jeg bare i smig, men synes alligevel at nogle af dem gabte lidt når de blev mast sammen, måske mig der gjorde noget forkert. Men de sidste lavede jeg med samme princip som du kan se i den her video.
https://www.youtube.com/watch?v=8hMynZmP4xI&ab_channel=BhamzkieVlog 

Jeg ved godt det er metal i videoen men princippet er det samme. De lister jeg brugte havde en metal yderkant jeg kunne klippe tæt til og bukke over. Med lidt øvelse blev det super godt. 
S.Fabrin: Min gode ven google er skam prøvet men der er ikke rigtig svar på de to spørgsmål jeg stiller :) Jeg kan sagtens finde et hav af tætningslister men de fleste er universelle og med klister.

JohnLarsen: Hvordan målte du mellemrummet mellem dør og karm?

RasmusC: Super fed løsning og garanteret også noget der kan bruges hvis jeg finder de rigtige lister :) min frygt er nemlig, som du siger, at listerne vil gabe i hjørnerne
Smid lige et foto af listen, måske nogen af os lige kender den 🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis