Udgifter til vedligehold af stikledning

Hej,

Hvem ejer og vedligeholder stikledningen frem til hovedhanen? Her er der tale om en fjernevarmeledning.

I forbindelse med tilbygning til vores meget har vi konstateret at fjernvarmeledningen fra vejen, gennem haven samt hovedhanen skulle udskiftes. AffaldVarme (selskabet) har bedt vores entreprenør om at foretage gravearbejdet, og der har de så gjort. Vores entreprenør har nu fremsat krav mod os (forståeligt nok) men jeg mener at det er fjernvarmeselskabet der skal betale den regning.
På deres egen hjemmeside har jeg fundet deres betingelser der siger "4.7 VEDLIGEHOLDELSE AF STIKLEDNING OG HOVEDHANER
Fjernvarme A/S vurderer løbende ledningsnettets tilstand og afgør, om dette
skal udskiftes, og på hvilken måde udskiftningen bør udføres.
Fjernvarme A/S har til enhver tid ret til at reparere eller udskifte stikledning og
hovedhaner på kundens ejendom. Fjernvarme A/S afholder omkostningerne.
Kunden skal stille den fornødne plads til rådighed, så Fjernvarme A/S let og
uhindret har adgang til at foretage vedligeholdelses- og reparationsarbejder på
stikledning og hovedhaner."

Alm. Betingelser
​Med henvisning til ovenstående mener jeg at selskabet skal betale- hvad tænker I?​​​​

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har forhåbentlig navnet på den medarbejder der bad om du selv sørgede for opgravningen.
Har du kontaktet fjernvarmen ang. regningen?
Det er let her bagefter at sige hvad du skulle have gjort - bedt fjernvarmen selv ordne det med din entreprenør.
Din entreprenør kan sikkert udføre arbejdet væsentligt billigere end hvis fjernvarmen skulle have fat i den entreprenør de normalt bruger - din entreprenør skulle ikke flytte arbejdsplads.

Søren O
Det synes jeg er ret klart. Varme forsyningen skal betale for opgravning. Det fremgår jo ligesom af deres betingelser at de skal afholde omkostninger
Desuden er der en gammel talemåde at den der bestiller musikken betaler.
Hvad er problemet,
Vil de ikke betale ?
eller har entreprenøren fejlagtigt skrevet regning til jer. ? 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der står så fint at ".. Fjervarme A/S afholder omkostningerne.".

Jeg havde bedt entreprenøren om at lave seperat faktura på gravearbejdet og sendt den videre til fjernvarmeselskabet.

Jeg har næsten lige været ude for lignende: jeg var i gang med at grave op til indkørsel og støder på gasslange 30cm under terræn. Ringer til Evida, de kommer ud og konstaterer at det ligger for højt. Konklusionen var fra Evidas side at det Skal under alle omstændigheder graves dybere inden jeg kunne fortsætte arbejdet og JEG skal afholde omkostninger, cirka 6.000kr, på trods af at det er deres gasledning (oprindelig dem der har skudt den ind) og ikke min. Efter flere diskussioner bad jeg dem om at skrubbe af og at jeg fortsatte mit arbejde - så kom sjovt nok ud og gravede den dybere uden omkostning. Man skal huske på at sådanne selskaber har vedligeholdelsesbudgetter de også skal overholde og kan de slippe for nogle timers gravearbejde mm. så gavner det deres vedligeholdelseskasse. 
Jeg læser det på samme måde som jer. Vi har fået en regning fra både forsyningsselskabet på noget opmåling, besigtigelse og smedearbejde og fra entreprenøren på gravearbejdet. 
Vi har betalt der hele fordi vi står i midt i en gigantisk ombygning og konen har termin om 8 uger, så vi skal bare videre.
Jeg ved godt at driftsbudgettet skal gå op hvert år, men det virker som om at de enten ikke har styr på deres egne betingelser eller handler I ond tro.. jeg ved snart ikke hvad der er værst.. 
Skal bare videre er naturligvis en plausibel grund.
Men i stedet for at betale kunne du jo have sendt ovenstående til forsynings selskabet så skulle de jo finde en god forklaring.
Måske mener de at det er jeres ombygning der er skyld i stiklednings ændringen ? 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
STIKLEDNING OG HOVEDHANER
Fjernvarme A/S vurderer løbende ledningsnettets tilstand og afgør, om dette
skal udskiftes, og på hvilken måde udskiftningen bør udføres.
Fjernvarme A/S har til enhver tid ret til at reparere eller udskifte stikledning og
hovedhaner på kundens ejendom. Fjernvarme A/S afholder omkostningerne.
Kunden skal stille den fornødne plads til rådighed, så Fjernvarme A/S let og
uhindret har adgang til at foretage vedligeholdelses- og reparationsarbejder på
stikledning og hovedhaner."

Hvis forsyningsselskabet har fundet det nødvendigt at reparere stikledningen, er det også deres udgift.
At forsyningen har entreret med dit gravefirma, er dig uvedkommende.
Men hvad er grunden til at stikket skulle ændres? Har du bedt om at få det ændret?
At forsyningens vedligeholdelseskonto skal overholdes er ikke forbrugerens problem.

fase
Det er da lidt underligt at forsyningsselskabet også har sendt dig en regning for det de har lavet. Det tyder i den retning at de ikke har været helt enige i at ledningen absolut skulle skiftes, eller måske de har ment at din entreprenør har beskadiget ledningen.
Så er det jo entreprenørens problem.

Bare kald mig BBB 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis