Hvordan fungerer vores elnet i DK?

På energinet kan jeg se det overordnede transmisionsnet

https://energinet.dk/energisystem_fullscreen

Men jeg synes ikke jeg kan finde noget om distributionen ude lokalt i ´byerne.

F.eks. info om hvordan det er skruet sammen og hvor meget strøm de enkle områder / villaveje får.

Hvorfor er min vej f.eks. delt på midten når strømmen går.

Som jeg har forstået det har gamle villaveje typisk 25 amp mastesikring som en nogenlunde standard.
Nye boligområder har vist mere?
Jeg har selv 35 amp og kan dermed få de 24 amp min bil kan trække.

Men i fremtiden er man måske ikke tilfreds med at lade med "kun" 16 amp, som de fleste elbilsejere kan trække.

Findes der noget god info om alt det her?
26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvordan det fungerer i hele DK er et stort spørgsmål, hvor en besvarelse ikke løser dit problem.
Der er en transformator hus i hvert kvarter. Den omformer 10 kV til de 240/400 V som går til alle kabelskabe ( gravsten) i hele kvarteret. Selv om du kunne se tegning m.m. på det sekundære net så har du ingen gevinst ved at vide det. Det er helt sikkert alt for små sikringer til hver gade hvis man regner alle tilslutninger med. Er der f.eks. 20 huse med 25A ( sum 500A ) stiklednings sikring så kan det meget vel være sådan at der sidder  100A sikring foran kablerne til gaden. Alle folk bruger simpelthen ikke alle Ampere samtidig.
Når din vej er delt, så er det fordi det kommer fra hver sin transformator.
Der bliver nogle ret store problemer hvis alle mennesker i en gade vil til at lade biler op på hurtigste hastighed. Det vil det eksisterende net oftest ikke kunne klare. Hvor grænsen går er helt individuelt for det enkelte kvarter.
Hvor snært er det blevet dimensioneret ! Er der blevet udvidet efter start dimensionering. o.s.v.
For få lov til at hæve sine stiklednings sikringer skal man betale yderligere tilslutnings afgift. Det er ret store en gangs beløb vi snakker om  I første omgang scorer forsynings selskabet naturligvis fløden der, men når der kommer tilstrækkelig mange der ønsker at hæve det så skal de til at grave nye kabler ned i vejen og så deresfår penge ben at gå på. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak... har ingen problemer.
Var bare nysgerrig :-)
Kunne være der var nogle kort eller optegnelser over hvordan bestemte områder var sat op.
Men min egen elektriker fortalte mig, at da man lagde luft ledninger ned i vejen, var der ikke altid helt styr på hvilken forsikring man fik. men typisk er det 25 amp.

Men som du selv skriver så kan 20 huse med hver 25 amp komme langt over 100.
Nej de forbruger ikke samtidigt.

Men pt. er der 4 elbiler på vejen...altså ikke de der små hybrid elbiler, men rigtige el biler med 60 - 100 KwH batteri.
Hvis de 3 trækker 16 og jeg 24amp samtidigt, så kommer vi deropad.
Vi lader næppe samtidigt... men snart kommer der nok 4 elbiler mere og så kan man jo ende i en "situation".

Det kunne også være at mange kom og ladede på min 24 amp, som faktisk kan trække 32amp, hvilket dog kun få elbiler kan få.
Man kan leje sin lader ud via apps i dag.

jeg kastede bare nogle eksempler op ud fra de 100 amp du nævnte... men om det er sådan det er ved vi jo så ikke da det ikke står nogen steder.
Undrer mig bare at der måske ikke er mere styr på det....
bare for at være nysgering men hvilken elbil har du der trækker 24 A... grunden til at der ikke er mere styr på det er at de fleste kabler blev gravet ned for måske 40 år siden.......og hvis man troede på det der med elbiler. jah så blev man davist betragtet som som en tosse. der var INGEN der kunne forudse hvilken vej der erved at gå.
Jeg har været ansat i et forsyningsselskab, hvor man typisk byggede transformerstationer med en eller sommetider to 630kVA transformere i. En 630 kVA transformer kan belastes med ca. 920 A. Afgangen fra transformeren var så delt op i flere afgange. Afgangene var tit 240AL + 95CU kabler, som var forsikrede med et par hundrede Ampere. Fra kabelskabene gik der så stikledningskabler til husene.
Du skriver, at du forventer at bruge 24A til en billader. Det svarer til 16,6kW. 100kWh kan med 16,6kw lades på 6 timer, når batteriet er helt afladet, hvad det jo aldrig er.
Bruger du der i mod en lader med 16A, vil ladetiden ved 100kWh være 9 timer. Her gælder selvfølgelig også at batteriet aldrig er helt afladet. så du kan sove roligt, mens bilen bliver ladet.
Som Erik skriver vil en tilslutning med et større amperetal udløse en tilslutningsafgiftsafgift på nogle tusinde kr. en 16A gruppe kan tit indpasses i den nuværende gruppetavle. 

fase
Til trådstarter  Du kan sagtens have ret i at der ikke er styr på det.
 Prøv at tænke dig at al den energi som vi har hentet hos Danmarks ca. 3000 tankstationer over en ganske kort årrække skal distribueres igennem elnettet i stedet for med tankbiler. Her kunne vi tanke til 4-500 km kørsel på 5-10 minutter. Nu skal vi have 6-10 timer for at få den samme energi tanket på. 
Jeg kan garantere dig er sidder ingeniører m.m. der river sig i håret hos forsynings selskaber.
Det er svært at være på forkant med, men når sikringen springer i et område alt for ofte så må man jo tage fat i det og få det opgraderet. Desværre kommer der nok mange områder hvor det går galt samtidig om få år, så får de travlt

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Elmand: Det betyder ikke noget man skal bruge 6 timer til at tanke. For det sker om natten i carporten for dem der har egen ejendom. Faktisk er det noget man sætter pris på som elbils ejer. Aldrig mere at skulle tanke.... det sker når man sover :-)
Men hvis hele vejen skal gøre det, ja så kan jeg ikke se hvordan det skal ske og også derfor jeg spørger om der sidder nogen der har styr på det.
Men hvem kan styre at en hel vej lige pludselig køber elbiler, fordi alle fordele rygtes via naboerne. jeg er godt nok spændt... :-)

Jeg har en Tesla model S som kan lade med 24amp max.
Nogle af de ældre model S kunne fås med dobbellader og lade med 32 amp.
Eller det er vel mere korrekt at sige lade med henholdsvis 16,6kw og 22kw

Derfor fik jeg også 32 amp sikring i tavlen og ført 6 kvadrat kabel ud til carport og min lader kan dermed levere 22 kw.
Kan godt lide at være overdimensioneret :-)

Vi har faktisk oplevet en række strømudfald de sidste år.
Typisk af kort varighed.
På min vej med 24 huse gik lyset fra nr. 1 til 14 hver gang mens resten havde strøm.

Korrekt at 11kw kan man fint lade over natten med, men hvis man på sigt skal kunne dele ud af sin strøm som man kan med MONTA, så er selv 22kw lige i underkanten.
50kw som de har på mange ladere giver lige det der skal til på en rimelig tid.
Men 50kw er nok ikke muligt derhjemme i min levetid.

Hvordan får cirkleK,Q8,Tesla og andre ladesteder egentlig fat i de mængder strøm de bruger?

Specielt tankstationerne som jo ligger i byerne. De har 300kw ladere og gerne nogle stykker på hver tank.
Hvordan får de den strøm?

Hvis vi tager Tesla i køge hvor der er 26 ladere som kan levere 150 kw hver... det er f....... meget strøm
Lad os bare sige de kan levere de 80kw hvis der er fuldt hus, så er det stadig meget.
Hvor kommer strømmen fra?
Nogen har jo tænkt en tanke, eller var det jo ikke muligt...

Tyder på at nogen ikke havde forudset EL boom... er jo ikke kun elbiler men også varmepumper

https://pro.ing.dk/mobilitytech/artikel/lang-ventetid-paa-tilslutning-af-lynladere-udstyr-samler-stoev-paa-lageret

desværre låst artikel.

koden skrev den 28-10-2021 09:34:59

Specielt tankstationerne som jo ligger i byerne. De har 300kw ladere og gerne nogle stykker på hver tank.
Hvordan får de den strøm?

Hvis vi tager Tesla i køge hvor der er 26 ladere som kan levere 150 kw hver... det er f....... meget strøm
Lad os bare sige de kan levere de 80kw hvis der er fuldt hus, så er det stadig meget.
Hvor kommer strømmen fra?
Nogen har jo tænkt en tanke, eller var det jo ikke muligt...

Lynladere er etableret i industriområder hvor elnettet bliver dimensioneret efter større belasting end i beboelsesområder.

DTU publicerede i 2019 et studie (af nogle områder på Bornholm) hvor de konkluderede at elbiler ikke umiddelbart var noget problem ift nutids dimensionering af strøm til beboelses områder - en af grund-præmisserne var bla et studie fra USA af lademønsteret på 20000 elbiler fra Nissan hvor de praktiske måletal viste at aldrig mere end 25% af bilerne blev sat til opladning på samme tid.

https://ing.dk/artikel/nyt-dtu-studie-elnettet-kraever-ikke-voldsomme-investeringer-elbiler-228052

Dansk Energi anfægtede siden tallene som ikke korrekt repræsentative for hele landet - deres konklusion er lidt mere i retning af "det kommer an på".

https://ing.dk/artikel/dansk-energi-dtu-studie-elnettet-ikke-repraesentativt-228080

Uagtet så er der ikke nogen der er ved at gå i panik nogen steder - ja forbruget vil stige og der vil givetvis skulle ske noget nogen steder - den største udfordring lader til at være at det danske el-distributionsnet for meste-delens vedkommende etableret i 70 og 80'erne og står foran en større udskiftning alligevel pga det er aldrende og inden for en overskuelig tidshorisont ikke vil kunne følge med behovet mere.

Energinet er allerede i gang med disse opgraderinger på mange områder bla vestjylland (som har været en del i medierne) - det en dans på roser da en højspændingsledning hen over folks hus er ca ligeså velkommen som at blive nabo til en vind -eller solcelle park.

Summa summarum så er det tiltagende svært at stabilisere strømmen i det nuværende net pga større andel af VE-kilder. Det producerer jo som vinden blæser og som solen skinner - visse steder har disse begrænsninger været en bremseklods for yderligere udbygning af eg. solcelleanlæg.

Ift de lokale elforsyninger som i nogle år har været i gange med at jordlægge ledninger i etablerede udstykninger ville det undre mig meget hvis de ikke (ligesom da det blev etableret oprindeligt) har sørget for at overdimensionere. Hvad kablerne ind til de enkelte matrikler kan trække skal jeg ikke kloge på - men som du selv er inde på skal du nok ikke forvente at kunne sætte din egen supercharger op i nær fremtid.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg kan ikke lade være med at tænke, om man på et tidspunkt sådan lidt som med internettet - og måske specielt de tidlige bredbåndsløsninger - skal til at betale efter tilgængelig båndbredde. Elbiler i dag kan efterhånden lade ret hurtigt, og det er praktisk, når det skal gå lidt stærkt, men hvis alle ender med at komme hjem fra arbejde på samme tid og så sætte deres bil til at lade med 22 kw, så skaber det jo en helt unødvendig spidsbelastning, når samme bil sagtens kunne have ladet med mindre tempo i længere tid. Styrken ved hjemmeladning sådan rent samfundsmæssigt må vel netop være, at man kan bruge den - ofte lidt grønnere men i hvert fald mindre belastende for elnettet - "langsomme" strøm.
Hvis det på et tidspunkt bliver et reelt problem, så er prisen da helt sikkert det første man skruer på, da det er meget let at gøre, nu hvor alle har elektroniske el-målere. Billige pris på bestemte tidspunkter, eller strafafgift hvis man aftager meget energi på kort tid, kan relativt simpelt implementeres. Det vil sandsynligvis ret hurtigt lære folk ikke at sætte el-bilen til at lade med fuld effekt, når de kommer hjem fra arbejde, og starter på madlavningen. Lav effekt opladning om natten vil nok dække langt de flestes behov.
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis