Toni-armaturer

Hej Lav-det-selv
Min kæreste og jeg skal til at renovere vores badeværelse, og i den forbindelse vil vi meget gerne have armaturer (bruser og vandhane) fra Toni på Frederiksberg. Det er altså danskproduceret materiel i (forkromet) messing.
Alligevel er vores entreprenør skeptisk, fordi Toni ikke har en VA-certificering. Han påstår ligefrem, at hans VVS'er kan miste autorisationen, hvis han installerer det. Der er selvfølgelig lidt dumt, at Toni ikke har taget sig sammen til at få certificeringen, når nu de har lavet armaturer siden 1920'erne, men påstanden om, at VVS'eren kan miste sin autorisation undrer mig alligevel noget. Det er tilsyneladende ikke er et problem for andre VVS'ere – jeg har set Toni-armaturer opsat flere steder, blandt andet i det forholdsvis nyrenoverede fællestoilet på mit arbejde.

Er der nogen der kan hjælpe mig med at finde hoved og hale i de her påstande, så jeg kan få en vandhane, jeg kan lide?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
lad da montering af armatur udgå af entreprisen og få en anden ril at montere dem
Velkommen på LDS
VA godkendelsen er noget der forlængst er erstattet af andre godkendelser.
Armaturer, der er i kontakt med drikkevand, skal godkendes efter nyere krav, og der er den danske, tyske, nederlandske og den svenske norm der godkendes efter.
Se evt. lidt om kravene hos sikringsstyrelsen “sik.dk”,
I kunne også kontakte “Toni” og fortælle om vvs-erens manglende vilje til at montere deres udstyr, og bede dem give jer noget dokumentation p` deres godkendelse. Jeg er ret sikker på at de hor styr på kravene.

Søren O
Det er en meget rimelig antagelse, Søren O, men det er desværre Toni selv, der har fortalt mig, at de endnu ikke har certificeringen. De er “i gang med de sidste tests” for at få en certificeringen fra KIWA i 2022, men hvornår i 2022 ved de desværre ikke.
Derudover skriver de i deres svar til mig:
“De materialer, der anvendes i TONI armaturer, er alle sammen godkendte (i henhold til 4MS-kravene) til at komme i kontakt med drikkevand. Det gælder både diverse metaller, plastmaterialer, gummimaterialer og hanefedt.“

Det lyder for mig som om de materialer, de bruger, er godkendte, men vores vvs’er siger, at det er det samlede armatur, der skal være certificeret. Toni siger fra deres side, at det aldrig er et problem de har haft før. 

Der er flere ting her. Grundlæggende skal materiel der bruges til drikkevand være godkendt. I Danmark er den relevante godkendelse en GDV godkendelse, men det er også ok hvis producenten har en tysk, svensk eller hollandsk godkendelse.

Forhåbentligt har Toni en af disse godkendelser ellers er det både ulovligt for dem at markedsføre og sælge produktet ligesom det vil være ulovligt for dig at have hanen installeret og ulovligt for din VVS installatør at sætte den op. Her er det ligemeget om de anvendte materialer er godkendt særskilt, kombinationen af dem skal også godkendes.

Tilgengæld behøver du ikke en VA godkendelse. VA godkendelse var et krav indtil omkring 2016/2017 men er nu erstattet af de nye ordninger som stiller færre krav (den nye ordning forholder sig til til at der ikke kommer farlige ting i vandet mens VA godkendelsen også stilede krav til kvalitet/holdbarhed). VA godkendelse findes dog stadig som en frivillig ordning og der er installatører der kun vil bruge Var godkendte produkter men det har altså ikke noget med loven at gøre.

Du bør bede Toni dokumenterer at de har en GDV godkendelse eller tilsvarende 

Ask
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis