Krybekælder - skimmel?

Hej. Jeg har været en tur i krybekælderen i mit hus, som jeg har overtaget for en måneds tid siden. Huset er fra 1960.

I en stor del af kælderen er sandet meget vådt, og jeg kan se hvide plamager på pappet under isoleringen flere steder.

1. Er det hvid skimmelsvamp?
2. Giver det mening "bare" at fjerne pappet og fæstne isolering med tråde, som det er gjort andre steder?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har nu fået dansk skimmel ud, og de konstaterede at der er skimmel i kælderen i et højt niveau. Derudover konstaterede det, at huset i forbindelse med efterisolering har fået indsnævret ventilationskanaler og at der i forbindelse med anlagt gulvvarme i et badeværelse er blokeret for luftgennemstrømning.

Da problemet er identificeret i krybekælderen er forsikringen ikke villige til at dække med mindre der konstateres meget høje værdier i boligen over også. Er det forventeligt, når nu det kan sandsynliggøres at skaden ikke blot er forventelig af en bygning af den alder?

Der er intet nævnt om krybekælderen i tilstandsrapporten.
Ja, de afviser at dække fordi der ikke er målt skimmel i opholdsrum. Kan det være rigtigt?
Derudover foreslår Dansk skimmel at alt isolering i krybekælderen fjernes. Der er tale om 90m2, så det er rimelig meget.
Pap er jo også problematisk i forhold til brandfare, så måske du også skulle spille lidt på den tangent.

Brandteknisk fastholdelse af batts bør være udført i fibercement eller udglødet ståltråd.

Elektronikteknikeren
Annonce
Pappet fjernes og isolering fastgøres med flødefast tråd, en egnet vindspærre bør installeres, der kan evt anvendes en hård batt nederst fastholdt med træ skruet imod bjælkerne.
Forsnævringen af ventilationskanaler skal udbedres, dette vil sænke det generelle fugtighedsniveau i krybekælderen og skimmel vil derved have dårligere levebetingelser.
Hvis der i tilstandsrapport ikke er nævnt noget vedr den begrænsede ventilation vil jeg mene at forsikringen skal dække denne del da det berører fejl i husets konstruktion og fugtforhold.

Skimmel er naturligt forekommende i naturen, så hvis der ikke er konstateret egentlig svamp i konstruktionstræet og der ikke er konstateret skimmel inde i boligen tror jeg ikke denne del kan dækkes. Det er langt fra en håndværksmæssig god løsning med pap, men jeg tror ikke det er ulovligt og det er ikke forsikringens skyld at der er valgt en Lada istedet for en Audi.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

I forbindelse med indhentning af tilbud foreslog en håndværker at indblæse flamingokugler, og trække ventilationsrør gennem rummet, så der sker en udluftning.
Er det en løsning nogen herinde kender til?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis