Ståltag drypper

Vi har en hal med ståltag, der drypper pga kondens. Vi har sågar oplevet, at det faldt som regn inde i hallen, mens der var klar blå himmel udenfor.
Jeg er godt klar over at det handler om temperaturforskel.
Nu vil jeg høre, om man kan gøre noget for at få det til at stoppe. Vi har tænkt mange tanker omkring udluftning evt rytterlys, som på kostalde. Om man kunne spraye noget på nedefra (ikke mit forslag - men mandens
Eller kan man på en eller anden måde sætte Troldtektplader op under spærene det vil selvfølgelig blive fugtigt, og Troldtektplader holder jo til fugt, men hvor meget?  
Eller er det simpelthen en ommer = nyt tag?
I såfald hvilket?
Krydser fingre for, at der er nogle, der har fået løst noget lignende.
Glæder mig til at høre jeres meninger  
PS hallen er 20 m x 34 m
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det nemmest er at sprøjte det med en gang undervognsbeskyttelse til biler
men det bedste i kan gøre er at få lidt isolering op , så er problemet løst

Af med pladerne. Undertag, klemlister og på med dem igen.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
1000 tak for input begge to  
Hvilken isolering tænker du. Er det helt pip af mig at tænke i Troldtek plader? Og skulle der noget imellem?  Eller er det rock-/glasuld/andet du tænker?
Evt sprøjte med undervognsbehandling inden og så Troldtekt ville det mon være en løsning. 

Vedr. Løsning med af, undertag, og på igen
Vil dette kunne bruges?
HUNTONIT Undertag
Eller tænker du på plader og tagpap under de eksisterende stålplader?

Det kunne være genialt hvis undervognsbehandlingen ville være nok  

kender et par stykker der har brugt undervognsbehandling , og der virker det
hvis du isolere , er det bedst at bruge glasuld , 50mm er nok , hvis der alligevel aldrig skal varme på
Super fedt  
Tak for svar   
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg tror virkeligt i skal passe på med nemme løsninger - for i bedste fald risikerer I det ikke løser problemet, i værste at det gør det værre. Glem alt om Troldtekt - det eneste det gør, er at holde på fugten og sikre at jeres spær rådner bagved. Det samme hvis I pakker jeres isolering ind bag dampspærre. Problemet med kondens under ståltag, er at fugten primært kommer udefra, via ventilationen under taget. Der kan blive MEGET varmt under et ståltag. Når så temperaturen udenfor skifter, så kondenserer den varme luft mod den nu kolde stålplade. 

Den rigtige løsning er, at montere kondensvæv direkte på spærene - men det betyder at taget skal af, og der skal monteres nye bærelægter. Jeg kender ikke løsningen med hulrumsisolering. 


Mvh Troels
Der er heller ikke noget der har skrevet noget om hældningen på taget.
Jeg har en udestue med pandeplade tag med en hældning på 10-12 grader og her er der stort set aldrig kondens.
Jeg har det samme tag på et skur, som har en ganske lille hældning og her er der tit kondens. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Fjernet af moderator
(Årsag: Reklame )
Denne bruger er blokeret pga. overtrædelse af ordensreglerne.
Hej 2 kr er bedre end 1                                        

Helt enig med @TRRA
Nogle at de selvopfundet lysninger skal man holde sig fra. om de virker skal mig mig usagt.
Når der er professionelle løsninger som virker der både er testet og godkendt.
da tagkonstruktioner der er udføret forkert ang Isolering og ventilation giver som reelt altid problem på sigt.

Alm: Ståltag konstruktion. 
Bliver udført på 3 forskellige måder.
Ståltag uden antikondens.
Ståltag med undertag.
Ståltag med antikondens.

Isolering mod ståltag bliver altid udført med undertag og ventilationsspalte
stålhall er Normalt vis udført med en funktion i tankerne. og ud fra det vælger man tag efter funktion.
hvis man vel og mærket har fået den ratte vejledning inden opførelse.




Ståltag med undertag. 
Kan ikke udføres nede fra. Det kræver at taget bliver taget af.
Gøres rigtig ved at påføre.
  • Spærtræ oven på Tagåseer/Ru Bjælker
  • Undertag
  • klemlister
  • lægter
  • Ståltag
Dette er mest normalt ved opvarmet haller PGA pris på konstruktion.

Ståltag med antikondens.
Er en ståltag ligges direkte ovenpå Tagåseer/Ru Bjælker
Plader der er malet med kondens absorberende materialer. på undersiden som suger kondensen til sig.

Kondens Absorberende maling kan også købes og påføres efterfølgerne
AcryMatic AntiKondens.
Tikkurila Grafotherm.
Rust Oleum 5090 antikondens.

Dette er blot 3 produkter som er beregnet til antigkondes behaling af ståltag.
Når man ikke har Ståltag med antikondens påført fra producenten af.

Udførelse
.
Der finde flere virksomheder som tilbyder sådan en behandling af ståltag..
Dette kan også gøre selv. Men det skal hest sprøjtes på for en få en ordlig resultat.
Følg altid producenten anvisninger. især ved brug af et ny produkt.


@Coating1 
Irriterende spammer som smider gamle emner frem i køen uden grund.
hade ikke set at dette var en gamle tråd.. 

For hvis man skulle gå alle emner i gemmen og for at se om der eventuelt skulle være en forbederlse til emnet bliver man aldrig færdig. haha 

Under All omstændigheder. hvis der skulle være arden der løber ind i samme problem stilling som 
@2 kr er bedre end 1.

Så kan det da være mit arbejde ikke er helt spild af tid :)   



Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Jeg siger i hvert fald tak for sit input. 
Jeg har faktisk gået og tænkt på taget de sidste par uger og så sent som i dag. Jeg ærgrer mig næsten dagligt over, at en ellers virkelig fin hal, nærmest er ubrugelig, som den står nu. 
Så lidt sjovt, at du skriver nu, selvom det er træls med spam og reklamer.
Min seneste tanke har været, at spørge en håndværker, om hallen ville kunne holde til, at der blev sat tagåse ovenpå de nuværende stålplader og så isolere og lægge et tag ovenpå.
Men jeg må nok sande, at det er en ommer og at taget nok er nødt til at blive skiftet. 
Smadder ærgerligt. For uanset hvad, bliver det en stor udskrivning og jeg har ikke råd 
I hvert fald har dit og de andres input givet mig svar på, at man ikke skal prøve at fixe noget uden at have forstand på det   
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også