Hvordan får jeg mit termostat af?

Hej allesammen,

Jeg har problemer med en radiator, som ikke vil blive varm. Har luftet den ud, men det har ikke hjulpet. Vil derfor afmontere termostatet for at trykke "pinden" ind, men kan simpelthen ikke greje, hvordan jeg får den af. Har forsøgt at dreje på divese ting, samt stukket en tynd skruetrækker ind i hulet, som er vist på et af billderne, men er ikke kommet videre. Er der nogen af jer, der hvordan man får den afmonteret?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du drejer den sorte ring.
Eller måske skal unbrakoskruen på sidste billede løsnes

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for svar.

Jeg har forsøgt at stikke diverse umbraco-skruer op i hullet, men kan ikke få fat i noget at skrue i. Er bange for at gevindet er ødelagt. Kommer i hvert fald ikke nogen vejne.

Tænker lidt jeg bliver nødt til at bruge vold for at få det af. Nogen ideer til hvordan jeg bedst gør det? Og er det meget risikablt ift. vandskade? /-:
Hvis skruen er helt smadret, så prøv med en skævbidder det giver ofte pote.


Vi prøver igen, i morgen --
Jeg tænker også skruen bare sidder meget fast.
Kan ikke regne ud hvordan en skævbider skal hjælpe?
Måske var skruen ikke strammet da den satte sig, så kan du prøve at vrikke ventilen af.
Se evt. https://handyman.dk/vvs/reparation-og-vedligehold/faa-varme-paa-en-kold-radiator/?side=2
Ellers må du bore skruen ud, fjerne ventilen, og håbe du kan købe en ny der kan monteres på resten.
Find din termostat på https://assets.danfoss.com/documents/173431/AD192386401544da-DK0401.pdf side 3 :-)

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
En unbrakoskrue der sidder i plast, er nu ikke nem at bore ud.
(så skulle man da have et venstre snoet bor, så kan man være heldig at det bidder fat og skruer skruen ud.)

Men som før nævnt er jeg overbevist om at en skævbidder nemt klare opgaven.
Den en kæbe indvendig, og den anden udvendig i kanten af skruen.

Vi prøver igen, i morgen --
Med forbehold for at skruen sidder i plast!
Den tilsvarende Danfoss termostat, jeg har liggende, er huset af metal, alt andet lige, er det støbt Alu.

Termostaten er født med en 4 mm spids pinolskrue, for en 2 mm Unbrako nøgle.
Du kan være heldig at bore spidsen af pinolskruen væk med et 2 mm bor.
Der sker ikke noget med selve ventilen, når du borer igennem pinolskruen, da spidsen af pinolskruen går ned i et spor.
Evt. gå op til et Ø3,2 eller Ø3,3 bor, du kan stadig være heldig ikke at ødelægge gevindet i termostaten
Du kan også forsøge at tage en torx bit. De passer for det meste i umbrako skruer. Du kan tage en i en "overstørrelse" og banke den forsigtigt ind i skruen. og skrue den ud med den bits du har banket ind i skruen. :)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis