Opstamme nyplantet taks?

Hej!

Jeg pusler med tanken om at fjerne lidt indkig fra naboen, ved at plante en række taks tæt på min ligusterhæk. Tanken er at mine taks skal være opstammede, så der er lidt 'luft' omkring hækken og de så kommer i spil længere oppe... men, men, men jeg kan ikke finde nogle der sælger opstammede taks, kan jeg komme godt omkring at gøre det selv? Jeg tænker jo egentligt de optimalt set skulle have fred de første par år efter de er kommet i jorden, men det vil jo tage alt lys og luft fra min hæk. Kan jeg svinge hæksaksen kort tid efter mine taks er kommet i jorden og opstamme dem - eller vil det taget livet af dem?

Nogle der har en holdning til det eller erfaring? Jeg kan læse taks er hårdfør, men det her er måske at stramme den?

Mvh. Casper

Mvh. Casper
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Taks er ufattelig god til at skyde fra bar stamme og grene. Det betyder at den er meget hårdfør og næsten umulig at slå ned.
Men for at være på den sikre side ville jeg vente et år med at beskære dem. Et nyplantet træ vil den første sæson bruge mest tid og energi på at lave rødder, og først når træet er i god vækst kan det tåle at blive beskåret.
På taks er det nemt at se om det trives, for de nye skud er flot lysegrønne og lange. Er træet derimod stresset vil skuddene være kortere (ligesom de skud der sidder i skyggen) og ikke så kraftfulde.

Husk i øvrigt at alle dele af taks er ufattelig giftigt, så man skal lære børn at det absolut ikke er noget der skal smages på     

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg mener at taks er et dårligt valg. Ligesom liguster skyder den som nævnt villig fra stammen. Så du har meget arbejde med at holde den opstammet. Den skal hele tiden klippes til. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for jeres gode svar, jeg må vist tilbage i tænkeboksen og se hvad jeg ellers kan finde på   

Mvh. Casper
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis