Udskifte 22mm pex vs genbruge det gamle

Hej LDS

Jeg står over for at lave den endelige tilslutning af mit BWT-anlæg. I den forbindelse skal jeg kappe indgangskablet over nede ved gulvet, sætte en 22mm PEX-vinkel på, føre pex hen til BWT (rettere hen til min bypassløsning), og det skal så retur til hovedstrengen igen.

Udfordringen er, at der er sat en kompressionstee (22 - 15 - 22) på HELT nede ved gulvet, hvor kablet stikker op. Og da der samtidig er et massivt bukkefix (hvor halvdelen er indstøbt i gulvet), har jeg ingen change for at tage denne fitting af og sætte den nye 22 mm pexvinkel på med tanke på, at jeg lige skal klippe lidt kabel af af ved den gamle støttebøsning og kompressionsring. Selve den forgrening der i det hele taget laves med tee'en, flytter jeg længere op på strengen i forbindelse med arbejdet.

Den anden ende af 22mm pex(hoved)kablet er sat i henne ved vandmåleren/hovedkuglehanen i det modsatte hjørne af rummet, så dette tomrør går altså under gulvet. Her kan jeg også se den samme type bukkefix neden ved gulvet.

Jeg ser to løsninger, og vil høre jeres bud på, hvad der at foretrække.

1/ Afmontere pexrøret på hovedhane-siden, skubbe det lidt ned i tomrøret så jeg får frigjort mere rør i den anden side til at sætte fittingen på. Dernæst trække røret tilbage og genmontere på hovedhanen (det kræver nok en ny 22mm pex > 3/4" muffe, da der lige pt er en gammel 80'er kompressionsmuffe). Her genbruger jeg altså kablet.

2/ Simpelthen prøve at få et nyt 22mm pex gennem tomrøret og evt. bruge det gamle rør som "træksnor". På den måde får jeg et nyt rør ned, da det nuværende nok er fra start 80'erne. Selve tomrøret er ret stort, men jeg er bekymret for at trække igennem 2 x bukkefix, selvom disse altså sidder på tomrøret, og ikke selve pexrøret.

Mvh. Emil
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du ikke tage T-stykket af og erstatte det med en bøjning med samme type kompressionsring som T-stykket? 

fase
jenshøj skrev den 25-10-2021 18:59:13

Kan du ikke bare sætte en slutmuffe på tee?

I princippet ja. Men der stikker kobberrør op i den anden ende, som jeg gerne vil have af og skifte til pex (ville fjerne det med tee’en). Det er en stump på 30 cm som alligevel sidder på en overgang til pex længere oppe, så det er faktisk den sidste rest kobberrør. Ved ikke om et nyt pex passer godt ned i 80’er tee’en. Det hele ser noget “tilgroet” ud. 😊 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis