Hul i kældervægge

Hej, jeg har et hul i min kældervæg på et hus fra 1950’erne. Når det regner meget kommer der vand ud af hullet, og heldigvis løber det ned i afløb.
Det er en del vand - altså rindende - uden at det reelt er et stort problem. 
Jeg ville dog gerne have det ordnet, men er i tvivl om jeg i første omgang blot skal forsøge at lukke hullet og med hvilket materiale? Der skal lægges fliser på gulvet, så tænkte at det var fint at få styr på inden 😊
Det er pudset vægge af mursten.
Ellers skal der reelt startes udefra ved at grave ned og måske lægge dræn på dette lille stykke?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan nok ikke stoppe vandet bare ved at lukke hullet. Du er nødt til at dræne det væk så der ikke er vandtryk imod reparationen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du kan effektivt lukke hullet indefra med vandglas.......

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Ok tak for det input👍
Det virker altså ret kortsigtet at bruge vandglas her.

Vandglas er et produkt der kan sikre mod indtrængende af vand. Her er tale om det modsatte nemlig vand der kommer ud.
Forskellen er ret stor for ved vand på overfladen af en mur er der sjældent tryk på, det skal bare afvises også glider det ned. Hvis vand trænger igennem en væg er der et tryk som presser det gennem væggen. Det tryk vil sandsynligvis også trykke det igennem et lag vandglas.

Og selv hvis det lykkedes at spærre med vandglas vil vandet som Erik skriver bare søge andre steder hen. Det er stadig inde i væggen med tryk på.

Hvis du endelig vil spærre vandet inde i væggen findes der produkter som vandet bb75 der er langt mere egnet end vandglas til det. Men det er stadig en halv løsning, det bedste er at vandet kommer væk.

Om det kræver dræn at få vandet væk er umuligt at afgøre uden meget mere information. Måske er problemet en utæt tagbrønd, måske kan man lægge fliser med fald væk fra huset, måske kan et overflade dræn tage nok af trykket. 

Ask
Annonce
Hvis der er en tagbrønd udenfor ca hvor der kommer vand i, kunne det være den der er utæt, så der kommer vand ind.
(Det kan også skyldes at afløbet til brønden er stoppet)

Vi prøver igen, i morgen --
Hej,
Tak for input.
Tror også at jeg skal kigge lidt på den tagbrønd, som er i nærheden. Med den mængde vand som kommer ind, så skal/kan det nok ikke spærres af - tror I har ret I at problemet skal fikses udefra!
Hvis det er en gammel betontagbrønd, er der stor chance for at den er utæt på undersiden af afgreningen mod kloak.

Søren O
Det lyder som en mulighed - tænker at jeg skal have fat på en kloakmand med kamera😊 Medmindre det kan undersøges på anden vis?
Det bedste er at grave ned under udløbet, og så fylde vand i brønden. 

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis