Hjælp LED lys på badeværelse gået

Hej LDS

Jeg har oprettet en bruger her, fordi jeg håber der er nogen der kan hjælpe med et problem der er opstået med belysningen på mit badeværelse.

Jeg er flyttet ind i en lejlighed, hvor tidligere beboer/ejer selv havde renoveret badeværelset og også lavet en rimelig fiks løsning med lyset.

Der er 3 LED barer der lyser op, som hvad jeg kan se alle er styret af en LED power supply.
Så skete der det at mens jeg sad på toilettet gik lyset :)

Der er ikke sprunget nogen sikring, og strøm til udsugning og en håndklædevarmer virker stadig.
Så vidt jeg har kunne google mig til kan LED barer ikke "springe" og hvis en af dem nu kunne, ville det så føre til at alle 3 "sprang" ?.

Jeg er lidt i vildrede med hvad der kan være sket, og det eneste jeg selv kan tænke mig til er at power supply'en må være gået i stykker?
Er der nogen der har nogle gode ideer ift. hvad der kan være sket?

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe, jeg har vedhæftet nogle billeder af det hele.

Vh. Adam

På det første billede, har jeg fjernet en af barerne, derfor det løse stik.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen til LDS.
Tjek om der kommer 230Vfrem til din LED driver (øverste ledning på billedet med driveren på billede 2).

 

Lyder som en død driver/power supply. De dør jævnligt.
Hvis du vil være sikker, så find multimeteret frem og se om der er 230V forsyning samt 24VDC ud.
Hvis du fuld-belaster en driver dør den hurtigere, du kan evt købe en lidt større driver for at forøge levetiden: https://www.greenline.dk/led-paerer/led-driver/snappy-led-driver-24v?gclid=Cj0KCQjwiNSLBhCPARIsAKNS4_dBc-1ghbvh-_hE4KXamO5S1S8swiJGu031AHiaqfpdzfnH9-nurYwaAnKsEALw_wcB&variant=5238
Linket til 50W udgaven, din er en 40W.
Kunne i øvrigt ikke lige finde 40’eren  
@ Piskeris, du skriver at dit link er til en 50w, jeg tror det er en 30w. Påskriften siger max. 1,25A, 1,25 x 24 = 30
Den ABOmed viser er en max. 1,667A, hvilket korrekt er 40w.
Jeg ville nok anbefale https://www.gnbelysning.dk/webshop/produkt/led-driver-24v-dc-50w-daempbar-177x58x22mm der kan levere lige over 2A, og er overbelastningssikret.
Men, hvis du har mod på det og et multimeter ved hånden, så gør som Steensen skriver, og check også udgangsspændingen, så er du mere sikker på om det er ny strømforsyning du mangler.


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Hej alle 3, tak for hurtigt svar!

Jeg ligger ikke lige inde med et multimeter, så det bliver svært for mig at teste, med mindre jeg lige går ud og shopper lidt.
Må lige overveje om jeg bare køber en ny driver, eller jeg køber og tester med et multimeter først.

Men tak for svar!
Uden et multimeter kan du jo teste ved at forbinde ledningerne fra driveren til f.eks. en 12v bilpære, den skal så gerne brænde over når den får 24v. Du kan naturligvis også serieforbinde 2 bilpærer, det er lidt mere bøvlet, men kan gøres. De skal så lyse normalt.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
Jeg endte med at købe et multimeter, og har nu testet. Der kommer 230v ud af ledningen, og ingen 24VDC ud af driveren. Efterfølgende har jeg pillet driveren ud af skabet, og kan også se at den ser ud som om der er noget der er brændt sammen eller sprunget inden i, så den er sten sikkert død...
Når jeg nu skal ud og shoppe efter en ny, er jeg ret interesseret i at købe en der ikke bliver lige så belastet, sådan så den holder længere.
Ville det du foreslår JohnLarsen så være et godt bud?
https://www.gnbelysning.dk/webshop/produkt/led-driver-24v-dc-50w-daempbar-177x58x22mm

Det vil jeg mene. Men vær opmærksom på at næsten al elektronik, inkl. denne, afgiver lidt varme der skal væk. Monter den, tænd den i 2-3 timer. Mærk så hvor varm den er, og bedøm derfra hvor tæt du tør lukke den inde for ikke at aktivere den indbyggede overophedningsbeskyttelse.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Mange tak for hjælpen! Fik bestilt den nye driver, og efter nogle travle dage har jeg endelig fået tilsluttet den til lyset, og det spiller igen! Er nu i gang med at teste hvor varm den bliver.'
Hvis den nu bliver meget varm, har du/I så nogle tips til en bedre opsætning? Ville det give mening at montere den på nogle små klodser f.eks. så der kommer lidt luft under?
Lige nu er den monteret inde i et skab på badeværelset i et hjørne
Monteret i et hjørne antager jeg betyder at to eller tre flader er dækket. Afhængig af temp kan det være ok. Mærk evt på skabets yderside.
Ellers er afstandsstykker en udemærket ide. Afhængig af acceptabel farve og fastgørelsesmetode kan legoklodser evt. bruges.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis