Hvad gemmer sig bag mine fuger i murværket?

Hej!
Jeg er i gang med at lappe fuger, da jeg opdagede noget gammelt træ/metal, som er meget smuldret men stadig lidt hård i det? Se billeder.
Jeg ved ikke hvad det er, kan det være nogle gamle fugtspærrer? Huset er fra 1947 og langt det fleste fuger er originale.

Det ser sådan lidt "brændt" ud.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det har du nok ret i! Kan det være sådan nogle gamle murbinder i stål? Trådbindere? da det lå langs murstenen.Googlede lige dette:

Murbindere er små stykker ståltråd som sættes mellem ydervæg og indervæg for at holde væggene sammen. Murbinderne placeres i fugerne og de skal være rustfaste og godkendte. 
Hvis der er hulmur skulle der gerne være murbindere som forbinder yder- og indermur. Dengang dit hus blev bygget var der ikke krav om at murbinderne skulle være rustfrie.

Søren O
Er det noget jeg skal være bekymret over?
Næsten hele huset er renoveret i 2017 og hulmurs isoleret, dog er fugerne de originale og ret porøse.
Havde en murer ude og han sagde at huset stadig så sundt ud og vi kunne vente med at omfuge til efter 2-3 år. Han så dog ikke ind i fugerne og så "det rustne træ/metal" halløj.

Tak! :)
intet at være bange for
hvis du gerne vil , kan du jo kratte det ud og fuge
men ville de medføre skade , var det sket for flere år siden
Det er helt sikkert enkelte af murbindere der er lagt lidt for langt ude. Og de ligge ikke i samme retning som du har vist på billedet. Det kan være sløseri fra murer i 1947 og  så er det erstatningskrav der  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Kan man det? Hvad hvis der var andre regler dengang? Er det så ens ejerskifte eller husforsikring? 
:)
Nej det kan man ikke det var en lille joke- 
Læg mærke til den lille "blinde " smiley, det betyder her på sitet at man ikke skal tage denne sætning alvorlig. Det kan man ikke det er langt over forældelsesfrist, og hvem har muret det
Ejerskifte forsikring erstatter det som giver en skade på huset over selvrisikoen. Det er der ikke her. Og det er noget man må forvente i gamle huse.
Jeg har set huse fra 70`rne hvor man har fået alle murbindere lagt så de var lidt højere på ydermun. Dert medfører at vand og fugt fra ydermuren trækker langs murbinder og ind i indervæg hvor det efterlader en rustplet for hver eneste binder.ca. 3-4 pletter / kvm. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis