El radiator - og væg udtræk...

Kære venner - jeg har søgt efter indlæg om dette - men kan ikke lige finde noget - og hvis jeg har overset at det er beskrevet et eller andet sted - undskylder jeg.

Ja vi har el-varme - de eksisterende elradiatorer reguleres af gamle termostater så jeg er ude i at købe nogle nye med elektronisk styring.

Jeg går ud fra de nye kommer med tre ledninger og et vægstik - men frem for at sætte 4 stikkontakter op - ville jeg forbinde dem til vægudtaget der ser sådan ud.

 Så vidt jeg kan finde ud af er nogle af disse farver ændret siden installationen - men er der nogen der ved hvad der er hvad og hvordan de nye skal forbindes?

På forhånd tak   

Lars Kronborg
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din installation ser ud til at have nogle år på bagen, så du får et med stor sandsynlighed på rigtigt gæt. Fra oven og ned:
Sort = nul
Hvid = fase
Rød = fase
Blå = fase
Der er også den mulighed at den røde er en jordforbindelse. Så er de resterende faser.
Hvis dine ny radiatorer er til 230V, skal de forbindes til en fase og nullen. Der er sikkert også en gulgrøn ledning i kablet fra fra den ny radiator, den kan du så passende forbinde til den ledige klemme.
Inden du tilslutter radiatoren, skal du måle spændingen mellem lederne for at være sikker på at gættet er rigtigt. Hvad står der på gamle radiatorer, antal volt?


fase
Når der står 230V på radiatoren, er forbindelserne sikkert en ledning (blå) til sort i tilslutningen og den (brune?) til en fase. Du kan jo bare tilslutte de ny radiatorer ligesom de gamle.

fase
Jeg kigger på de gamle tilslutninger - tak for hjælpen   
Godt at Fabrin skriver at der skal måles/kigges på de gamle tilslutninger Der kan være flere andre muligheder såsom at en af ledningerne er natsænkning. det kan du se hvis der i sikrings tavlen er et kontaktur. Hvis huset kun er 20 år gammel så er de blå nul.
Så der skal måles. Eller du tager dæksel af ved sikrings gruppe og sætter et billede ind af tilslutningerne ved gruppen for elvarme. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
1. Glem alt om farver. Du kan kun afgøre det ved at måle - 400V mellem 2 faser og 230V fra en fase til nul.
Hvis du fobinder forkert er der stor risiko for at radiatoren brænder af.
(Ved det af erfaring😒)

2. Jeg ville have det dårligt med at tilslutte en elradiator, med de store metalflader, uden at have sikkerhedsjord med.
Er det overhovedet lovligt ikke at montere jorden, når apparatet har en?

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Selvfølgelig skal der måles. Anvisningen for tilslutningen er givet ud fra de oplysninger, der er til rådighed. Jeg tror også, at installationen er mere end 20 år gammel. Bedømt ud fra de farver, der er anvendt.
Selvfølgelig skal man ikke glemme alt om farver, der er visse regler for brug af farver til forskellige formål.
Hvis det viser sig, at der ikke er en jordforbindelse i installationen, kan det blive svært at forbinde jord fra radiatoren af den simple grund, at jeg tvivler på at der overhovedet kan etableres en jordforbindelse. At det er en stor metalflade betyder ikke nødvendigvis, at radiatoren er mere berøringsfarlig. Det er i indmaden afledningen og dermed berøringsfaren opstår.

fase
Tak for input - installationen kan meget vel være mere end 20 år.

Glemte at skrive at der er en central termostat til stuen hvor der sidder 4 af de gamle el-radiatorer - men ingen natsikring - den og sikringskassen ser således ud.

Der må sidde mere styring af varmen et sted, for jeg tvivler på at termostaten kan koble strømmen til radiatorerne, hvis den viste termostat styrer varmen.
I øvrigt sidder låget til gruppeafbryderne løst. Kunne du ikke lige tage det af og lade os se ledningerne i afgangen?

fase
Der er ingen anden styring af varmen...Og foto - og det er den til højre der er aktuel...
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis