Installation komfur

skal installere nyt komfur og har et gammelt stik på væggen (se billede). Hvordan skal ledningen fra det nye komfur installeres (se billede). Tænker selvfølgelig at farverne “bare” skal passe sammen men hvad med den sorte ledning med den hvide streg på stikket og den grå ledning på kablet ?
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Korrekt gættet:
Ledningerne sættes tilsvarende farver, og grå=sort med hvid stribe.
Komfurets ledninger skal sidde i terminalerne under afbryder håndtaget.

 

Tag lige et billede af tilslutningsdiagrammet på komfuret. Der skal måske flyttes en lus, inden det tilsluttes.

Blå og grå er med stor sikkerhed nul og forbindes yderst til venstre. Brun og sort fra komfuret sættes i brun og sort i afbryderen. Det ny komfur, som sikkert er en kogeplade, bruger kun to faser og nul. Og fjern lige støvet fra afbryderen, det er en potentiel brandfare.

fase
S. Fabrin skrev den 24-10-2021 13:45:46

Blå og grå er med stor sikkerhed nul og forbindes yderst til venstre. Brun og sort fra komfuret sættes i brun og sort i afbryderen. Det ny komfur, som sikkert er en kogeplade, bruger kun to faser og nul. Og fjern lige støvet fra afbryderen, det er en potentiel brandfare.
Hvordan kommer du frem til det?
Jeg ser det som at grå, sort, brun er faser, blå er nul og gul/grøn er jord.

 

Annonce
Hvordan kommer du frem til det?
Jeg ser det som at grå, sort, brun er faser, blå er nul og gul/grøn er jord.

Ud fra den betragtning at det er blevet almindeligt at fordele belastningen på to faser med tilhørende nul(er). I øvrigt skriver jeg, at det med stor sikkerhed er, som jeg har beskrevet. I de ny tilslutningsdiagrammer er der oftest to nulledninger blå og grå.

fase
Interessant. Vi fik nyt komfur (ovn+ceranfelt) sidste år med fuld tre-faset tilslutning. 11 KW tilslutningseffekt.

Kablet var... tadaa... med grå, sort, brun til faserne, og naturligvis blå til nul og gul/grøn (som altid) til jord. At det er "blevet almindeligt" at fordele belastningen på kun to faser frem for alle tre er HELT nyt for mig. Og ville i øvrigt knalde en sikring eller to hvis der skal laves mad til hele familien.
Kan du henvise til baggrunden for at grå er en nulleder? Gerne med link.
Jeg er med på, at med "lus" kan man både tilslutte som enkeltfaset og to-faset, men det er efter min mening en nødløsning til gamle lejligheder.
Og jeg ville aldrig gøre det i vægtilslutningsdåsen, men med "lusene" i koblingsboksen på komfuret.

Jeg mener: Henlyb har jo tydeligvis en tre-faset installation.


Her et billede af tilslutnings diagram fra en tråd der har været for få dage siden.
N1 = blå
N2 = grå
L1 = brun
L2 = sort
Så i det tilfalde skal blå og grå i Nul. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Med fare for at gentage mig selv: Vi er nødt til at se tilslutningsdiagrammet for Henlybs komfur. Alt andet er rent gætværk. 
Tak, det er indlysende. Men det er en 2L/2N kobling, og OP har tydeligvis tre faser. Alle de komfurer jeg har set kan tilsluttes både enkelt fase, to faser og tre faser.
Så hvorfor lige vælge 2L/2N når der ikke er grund til det?

DET er mit spørgsmål. Er det en særlig mode blandt elektrikere? Og hvad er så moden i morgen?

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis