Overligger C18 spærtræ

Hej alle,

I mit sommerhus af træ pillede jeg en grim foldedør og flyttede køleskabet som stod mellem køkken og stue. Det har efterladt et stort hul hvor døren og køleskabet var. Min plan er egentlig at smide en overligger ind i hullet og så lade den hvile på to spærtræ i sidderne ligeledes C18. Men vil en C18 spærtræ have samme styrke hvis den ligger fladt på som hvis den var på højkant? Mellem køleskab og dør var en spinkel lægte. Man kunne også overveje blot at forstærke denne med en bedre, hvis det er en bredre løsning.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis den ligger fladt ned, har den ikke rigtig nogen bæreevne af betydning.

Vi prøver igen, i morgen --
Som jeg kan se det så er væggen i samme retning som spærene. Det betyder at den under ingen omstændigheder er bærende. Når det er et træhus så vil det nemt kunne holde sig selv oppe uden at du gør noget. Prøv at tage lægten væk og se om der giver sig overhovedet 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ud fra dit billede kunne det godt tyde på at du måske har plankespær som på dette link. https://www.palsgaardspaer.dk/referencer/boliger/sommerhuse/sommerhus-med-hems/ 
Den bærende bjælke i kip kan evt ligge inde i væggen som går ned gennem huset. Så bærer væggen kun sig selv.

Som ev elmand skriver. Prøv evt at fjerne lægten, og hvis du vil gøre det forsigtigt, så stil en donkraft, stilladsfod, kaffemølle eller lignende i bunden af en lægte, og sænk gradvis.

Jeg tvivler på at lægten i væggen indgår i noget bærende system. Går den ned gennem gulvet eller står den oven på gulvet ?
Indfatningen i top af dørhullet..Er den ny eller oprindelig. Hvis den er oprindelig har hullet måske haft størrelsen før.

Hullet er blevet lavet da man byggede en tilbygning på. Lægten står blot på gulvet og oven i købet på noget gulvpap. Jeg prøver at fjerne den med en soldat klar til at overtage hvis det mod forventning skulle give efter. Tak for svarene!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis