Lyskontakt ved dør?

En håndværker mente, at det ikke var lovligt at montere en lyskontakt i “pyntelisten” som dækker over mellemrummet mellem væg og dørkarm.

Er det rigtigt?

Med venlig hilsen
Bjarne

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er rigtigt, hvis der ikke er en i forvejen.

fase
Nå da... er der en fornuftig forklaring på dette forbud?

Med venlig hilsen
Bjarne

Forbud er så meget sagt, men det er ikke tilladt.
Den fornuftige forklaring er at alle kontakter skal sidde i en dåse. De må ikke sidde direkte i gerikt uden en dåse bag. Da det er næsten umulig at få en dåse til at passe til dørmontering m.m. så er det praktisk talt ikke ok.
Det var så vidt jeg husker ca. 1990 at den nye regel kom. Men hvis det er hus hvor det allerede er monteret i dørgerikt og man skifter gerikt, dør eller afbr./stikk. Så må man gerne montere dem igen i gerikt.
Problemet kan blive at finde en elektriker der  " magter det" Mange af os gamle har boret til 1000 vis af kontakter, men når det ikke har været lovlig de sidste 25-30 år så er håndelaget forsvundet noget i branchen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det var tilladt indtil 1977, så der er 45 år siden reglen blev afskaffet. Men man ser det stadig mange steder, specielt i typehuse fra 70'erne.
Hvis det drejer sig om en enkelt ny afbryder, og resten af huset er lavet med afbrydere i gerigteterne, så vil jeg tro det er muligt at finde en elektriker, som godt vil gå med til at lave det.
Annonce
Forbuddet mod at anbringe afbrydere og stikkontakter kom omkring 1973 og skyldtes bl.a., at iderige installatører ikke førte installations rørene helt ned til afbryderne og at det mellemrum, der er mellem karm og mur, kunne bruges til at samle ledninger i uden brug af godkendt materiel (i almindelig tale en dåse). Men, som Erik skriver, er det lovligt at skifte afbryder og stikkontakter ud. Der er bare ikke mange der kender tricket med at lave et passende hul. Nu ser jeg at jenshøj skriver, at det blev ulovligt i 1977. Det vil jeg ikke afvise. Og jeg kunne godt finde på at montere en afbryder i gerigtet for at holde stilen.

fase
Omend jeres svar er deprimerende er det opmuntrene, at I svarer!
Mange tak. 

Med venlig hilsen
Bjarne

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis