Dæmpe bipper (buzzer) lyd i et multimeter

Hej.
Takket være en anden tråd her, har jeg købt et Brymen 829s multimeter, men bipperen bipper alt for højt, som en brandalarm i køkkenet.
Jeg kan godt lode, men har ikke meget forstand på elektronik.
Der er en tråd om det i udlandet, hvor en anbefaler at skære en bane på printpladen over og lode en smd modstand imellem, på en bane som går til højtaleren, dvs lige før fjederen.
Men hvad for en bane skal jeg skære over?  Der går 2 baner til BZ+ og en bane til BZ- .

https://www.eevblog.com/forum/testgear/brymen-bm829s-beep-volume/

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Elektrisk er der ingen forskel om du placerer modstanden i BZ+ eller BZ- banen. Du kan derfor anbringe hvor det giver mest mening. Før du begynder at lodde så ville jeg først prøve at se om 1 eller 2 stykker isolerings tape over buzeren er nok dæmpning.
Det er mest sikker at lodde modstand på hvor du kun har 1 bane. Hvor der er 2 baner ved du ikke hvor det går videre til, og derfor ved du sikkert ikke hvad der yderligere bliver dæmpet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har tænkt det samme ev elmand.  
Jeg har prøvet at dække piezzo dimsen med 4 lag isolerings tape og det har ikke hjulpet overhovedet.  
Har forsøgt at få den ud for at give den noget skumtape i bunden, men den er limet godt fast, den knækker måske af det.
Det ødelægger vel ikke troværdigheden af mine målinger, ved at lodde en ekstra modstand på pcb? ...
Jeg har skrevet en email til Brymen (et stort internationalt firma), om mine bipper problemer    og de har svaret dagen efter og har vedhæftet den del af diagrammet hvor bipperen er med  ​.
Jeg ved ikke hvor meget jeg få ud af det, fordi jeg skal finde ud af hvor jeg skal skære en bane over og lode en smd modstand, men utroligt at de har svaret. De har også forklaret hvordan jeg kan slå bipperen helt fra, med den rigtige kombination af taster på multimeteret. Den siger så ikke noget når man trykker på tasterne, men bipper stadigvæk højt når man måler "diode/gennemgang"..
Bipperen er også brugt som en advarse,l hvis man tilslutter testkabler forkert til et bestemt måleområde, så det er godt at havde bipperen, den hyler bare for kraftigt.  

Altså jeg ved ikke om det hjælper men mine børn har en del legetøj end batteri der så kan sige nogle ofte både høje og ret skingre lyde.

Der plejer jeg simpelthen at skille det ad og proppe nogle lag køkkenrulle rundt om højtaleren. Det tager normalt toppen af lyden.
Jeg kan sagtens se at det er mere smart at lodde en modstand på og det skal jeg måske begynde på med det legetøj som konen er ekstra træt af, men køkkenrulle tricket virker ihvertfald for mig. 

Ask
Det er jo også en mulighed at du propper vat i ørene   
ev elmand - ja, jeg er i gang   
Jeg har prøvet at dæmpe med tape, der er ikke plads til køkkenrulle, men tak for ideen AskH.
Ja, ja Jørgen, vat i ørene skal jeg ikke have   .

Jeg har skåreet BZ- bane over og  lodet et par smd modstande på, 10kohm og 330ohm,  men til sidst har jeg lodet 2 ledninger på printet og trukket dem ud af huset, for at kunne udskifte modstande på en nemmere måde.
Det bliver nok 8,2 kohm. Så hyler den som det gamle multimeter, som jeg er vant til   
Så nu skal jeg bestille 1 stk 8,2kohm smd modstand :-)   Gad vide om jeg kan finde den i pakken.

Skal det være smd modstande´. Du kan vel lodde almindelige gammeldags modstande ind på

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Smd passer fint på printet og det er ikke svært at lode dem på, men jeg bruger forstørrelsesglas.
Jeg har bestilt dem i Elextra/Brink. 10 stk for 16kr. 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis