Opbygning af skunk - Isolering og dampspær

Hej alle
I forbindelse med en totalrenovering af eksisterende 1. Sal er jeg nu nået til skunk og snart dampspær.

Hvordan ville I lave opbygning af skunk?

Kunne det se således ud:
  1. Isolering ud mod mursten væg + rem
  2. Dampspær
  3. Ventilationsrør
  4. Træskellet
  5. Fermacell
Er det ok at lukke remmen inde bag isolering?
Se vedhæftet billede - Mange tak for hjælpen :-)
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du må gerne lukke remmen inde i isoleringen. Din opbygning er ok, men det anbefales at placere dampspærren 50 mm inde i isoleringen (max. 1/3 inde i isoleringen).
Husk at der skal være 50 mm “frirum” over isoleringen mod tag til ventilation. 

Søren O
Hej Søren
Mange tak for svar :-)
Jeg har 240 mm. Isolering i taget + 55 mm. Luft til ventilation.
Der er hulmursisoleret.

Ville det være ok med f.eks. 170 mm isolering op imod mur og rem (skåret skrå i toppen så det går mod loft isolering)
Herefter sættes dampspær og ventilationsrør trækkes + afsluttes med 50 mm isolering før skunkvæg af fermacell

(På resten af 1.sal kommer der udover de 240 mm isolering der mellem spær yderligere 45 mm efter dampspær - så der er plads til at trække el)
Det vil være en fornuftig fremgangsmåde. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak for svar!

Tillægsspørgsmål = Hvor og hvordan vil I afslutte dampspær?

Tanken er som nævnt isolering af mur og rem før dampspær.

Skal dampspær så “bare” klæbes ned mod loftbrædder og omkring bjælkerne?

Pga. isolering med ca 170 mm af mur og rem, så kan jeg jo ikke komme til at klæbe den på mur eller rem

mange tak :-)

Du kan klæbe dampspærre på muren før du lægger isolering. Så ligger dampspærre ned på loftet indtil isolering ar lagt. Derefter løftes dampspærre op og klæbes sammen med den dampspærre der kommer op på skråvægge. Ind i mod bjælker klæbes dampspærre fast.
Er det nemt NEJ. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Hej igen
Det lyder faktisk som en god løsning (selvom det nok ikke er helt nemt) ;-)
Blot så jeg er helt sikker. Du vil klæbe dampspær fast i bunden af ydermur ved remmen. Derefter isolere ydervæg med f.eks. 170 mm isolering samt bøje dampspær op og klister den fast til den dampspær der kommer ned i skråvæg?
Dvs = At jeg stadig har isolering mod mur og dampspær uden på isolering / isolering er gemt bag ved dampspær? Så jeg på den måde kan ligge yderligere 50 mm isolering efter dampspær.

Eneste ulempe ved ovenstående løsning er at der nok kommer en del klister arbejde med tape omkring bjælker. Findes der speciel fuge til at tætne dampspær mod mur / bjælker osv?

Tak :-)
Du skal bruge en “folieklæber” til at lime dampspærren fast til muren.

Søren O
Og samme folieklæber kan bruges imod bjælker. Du har nogle ret fremtrædende revner imellem bjælken og den forhøjer der er brugt. Det skal udfyldes med klæber i alle revner lige netop der hvor klæbestriben kommer. Du kan bruge clipse maskine til at fæstne det yderligere så det ikke slipper. Der skal klistres og klæbes en del.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak for jeres gode svar og hjælp!

Sidste spørgsmål = Kunne jeg klæbe dampspær fast til den bjælke i bunden af billedet?
Dvs. Den bjælke som ligger på tværs op af muren i bunden?

Tænker det er nemmere at få dampspær til at klæbe på den end det er på rå mur. Eller er det bedre at pudse muren jævn og så klæbe den der?
Helt 100 % korrekt så skal dampspærre klæbes på indermuren i etagen nedenunder, mon ikke det er ydermuren du ser der.
Det lader sig ikke gøre så må du lave det bedste du kan. Det er at få dampspærren tæt ned imod den pudsede loft.
Det kan gøres ved at klæbe og klipse den vandret på bjælken, og den ligger så et stykke ud på forskalling for den pudsede loft ( klemt nede af isolering. Så kan det vist ikke gøres bedre.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis