Skift til LED er spild?

Jeg har 28 halogen spots (vist GU4) fordelt over 2 etager og tænker derfor der vil være lidt at spare ved at skifte til LED pære, problemet er jeg har fået at vide det er spild af penge fordi transformeren vil tage lige meget strøm om det halogen eller led, så vil ikke rigtig spare noget på det?
syntes det lyder underligt men ved ikke noget om det, håber i kan give bedre svar :)

ps, er nedlagt landejendom  

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Transformeren i sig selv, vil æde lige meget "spild energi", og alligevel en smule mindre, men selve dine pære vil sluge mindre energi, end dine halogen (5W vs 30W), hvilket vil give dig en besparelse på en hel del strøm. Bare vær OBS på hvorvidt dine kontakt sæt kan køre med så lav belastning, og nogle gange kan spolerne til halogen ikke køre med så lav belastning som LED erstatningerne giver. Det samme gør sig gældende for lys-dæmpere.

Der hvor man "har lige meget forbrug" er med lys-rør, hvis man ikke laver det med systemet der er direkte koblet, og husker at koble spole og kondensator fra (ved "bare" at sætte en dummy starter/glimt tænder i), så har man sparet 1-2W ifht. at køre med fluorescerende lysrør på 36W vs LED rør. For fluorescerende rør er besparelsen altså ved at skifte til LED at man fjerner starter spole og kondensator fra ligningen, mens i dit tilfælde med halogen, er der mange watt at spare ved at skifte fra halogen lys-kilde til LED.

 

Mange tak for svar, om systemet kan køre med så lav belastning ved jeg ikke, men er vel kun en måde at finde ud af det på, nogle af mine pære har det med at dæmpe eller slukke/tænde sig selv og har ikke lysdæmpere..
må prøve at få købt nogle Led og håber det kan virke, bruger omkring 1100 KWH om måneden så ville være rart at få forbruget lidt ned :)
Nikolaj D: Velkommen på lds.
Det der kan være et problem er om den transformer der sidder kan passe til LED pærerne. Og derefter hvis det ikke er tilfældet om installationen er beregnet til 240V da de mange led lamper er for direkte 240V
Steensen:
Der er også meget stor besparelse ved normale lysrør også selv om lader forkobling ( spolen ) Sidde i armaturet.
Jeg har for år tilbage lavet målinger på Watt forbrug i forbindelse med udskiftning i en større fabrik.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nikolaj D skrev den 23-10-2021 11:37:26

 nogle af mine pære har det med at dæmpe eller slukke/tænde sig selv og har ikke lysdæmpere..
Så er din transformator/strømforsyning sandsynligvis defekt. I så fald så skift den til en leddriver, som virker til den lavere belastning fra LED pærerne. Kan dog også være dårlig forbindelse i stikket til pæren. Nogle G4 stikforbindelser virker dårligt.

Med et el-forbrug på 1100 kWh om måneden, må du have el-varme? I så fald skal du huske, at den ekstra energi du putter i halogenpærerne ikke forsinder, men bidrager til varmen. Derfor er det ikke sikkert du vil se nogen besparelse, da du så bare vil se forbruget til opvarmning stige. I sommermånederne, hvor du ikke har tændt for varmen, vil du dog opnå en besparelse.
jenshøj skrev den 23-10-2021 11:58:05

Så er din transformator/strømforsyning sandsynligvis defekt. I så fald så skift den til en leddriver, som virker til den lavere belastning fra LED pærerne. Kan dog også være dårlig forbindelse i stikket til pæren. Nogle G4 stikforbindelser virker dårligt.

Med et el-forbrug på 1100 kWh om måneden, må du have el-varme? I så fald skal du huske, at den ekstra energi du putter i halogenpærerne ikke forsinder, men bidrager til varmen. Derfor er det ikke sikkert du vil se nogen besparelse, da du så bare vil se forbruget til opvarmning stige. I sommermånederne, hvor du ikke har tændt for varmen, vil du dog opnå en besparelse.

 Jeg havde i lejlighed med 5 børn et månedsforbrug på 750kWh, så det er ikke nødvendigvis el-opvarmning. Hvis man har en masse elektronik, genvex, "ikke lavenergi-belysning" på hele fronten og gamle hårde hvidevare, så kan man sagtens komme "derop" alligevel.

ev elmand skrev den 23-10-2021 11:40:01

Nikolaj D: Velkommen på lds.
Det der kan være et problem er om den transformer der sidder kan passe til LED pærerne. Og derefter hvis det ikke er tilfældet om installationen er beregnet til 240V da de mange led lamper er for direkte 240V
Steensen:
Der er også meget stor besparelse ved normale lysrør også selv om lader forkobling ( spolen ) Sidde i armaturet.
Jeg har for år tilbage lavet målinger på Watt forbrug i forbindelse med udskiftning i en større fabrik.

 Du har flere forskellige opbygninger af LED til erstatning af fluorescerende rør, og ja, der er forskel på det forbrug du har bagefter. Men som jeg skriver, hvis du "bare" sætter blind-starterne i stedet for glimt tænderne, er det i de færeste tilfælde alverden af spare, om end der altid er nogle tilfælde der er noget.

 

Jeg husker ikke præcis tallene. Men det var 58W armaturer der blev målt på og de havde typisk et forbrug på ca. 70 W
Ved montage af 28 W T5 led rør var forbruget for det første lidt mere end de 28 W selv med afmonteret forkobling, og så ca. 10 -15% mere med kortslutnings glimtænder. Når strømmen er mindre i kredsen så er tabet også mindre i forkoblingen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
kan godt være det en god ide at skifte både pære og transformere, skal bare lige finde den/dem? :P

jenshøj: bruger ikke el-varme men har både varmvandsbeholder samt gammel fyr til gulvvarme, kummefryser, tørretumbler mm. samt er en klovn til at slukke ting, så noget er selvfølgelig selvforskyldt, men tænker der burde være lidt at spare de forskellige steder

Der må være plads til optimering🙂 jeg aflæste lige mit elforbrug, via Watts app'en: 600kwh.. per kvartal 

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Nikolaj D skrev den 24-10-2021 01:51:49

kan godt være det en god ide at skifte både pære og transformere, skal bare lige finde den/dem? :P

 Hvilke lamper har du, med halogen pære i nu (tag billede og læg op)?

Du skriver 28 pære i alt, er det på én kontakt (f.eks. ét stort køkken/alrum) eller på mange forskellige belysnings grupper/kontakter?

MEd så stort et forbrug, så er der helt klart penge at hente, ved at få optimeret på dit el-forbrug, og ting så som følgende, men ikke begrænset til, er steder der kan spares meget:
  • Køleskab
  • fryse skab/kumme fryser
  • aftræks tørretumbler vs. kondenserende tumbler med kryds felt vs. kondenserende tumbler m/kompressor 
  • Opvaskemaskine
  • Cirkulations pumpe til varme
  • cirkulationspumpe til varmt forbrugs vand
  • TV (Plasma TV på 42" kan sluge op mod 600W modsat et 85" OLED TV på 150W med 2W standby)
  • computer, anlæg, div. afspillere
  • Gas/olie fyr ikke er kondenserende (ikke el, men gas besparelse)
  • Belysnings typer (glædepærer/krystal pærer/halogen pærer i stedet for LED eller Fluorescerende)
  • Sæt bevægelses sensor på udenddørs lys, så det selv tænder/slukker.

 

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis