Skift til LED er spild?

Jeg har 28 halogen spots (vist GU4) fordelt over 2 etager og tænker derfor der vil være lidt at spare ved at skifte til LED pære, problemet er jeg har fået at vide det er spild af penge fordi transformeren vil tage lige meget strøm om det halogen eller led, så vil ikke rigtig spare noget på det?
syntes det lyder underligt men ved ikke noget om det, håber i kan give bedre svar :)

ps, er nedlagt landejendom  

Jeg har 28 halogen spots (vist GU4) fordelt over 2... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
her er billeder af dem jeg har, er 12 i gangen, 4 på badeværelset og 14 ovenpå i gangen.
ja Cirkulations pumpe til varme (gulvvarme og radiator)  samt pumpe til varmt vand koster vel også lidt, har en gammel kondenserende tumbler og gammel kummefryser men det er de samme som jeg havde i min gamle lejlighed,
som sagt er jeg også tit dårlig til at slukke pc, lys osv så det koster også extra men håber at kunne få det lidt ned

Det sidste billede, hvor man ser soklen, kan man se skader på ledningernes isolering. Det kan potentielt give dig en brand, så det vil jeg klart anbefale dig at få repareret.

Siden det er "lidt større grupper" er der chance for du "bare" kan skifte til LED, da kontakternes begrænsning (det var det førhen) var 25W, så du vil godt kunne køre med 6 stk. 5W LED frem for 6stk 20W halogen f.eks.

I gang arealer kan du gå ned på 3-3.5W pærer, da det ofte bare er orienterings lys, mens i køkken er 7.5W måske mere relevant for at få power nok i lyset.

Gamle kondenserende tumblere har ikke lige så gode energi mærker som de nye, så en ny tumbler (hvis du bruger den meget) kan godt tjene sig selv hjem i reduceret strøm strømforbrug og mindre fugt i huset, over et par år.

Køl og frys er "no-frost" skabe helt klart en god ting, da de har en god evne til at holde rimfrost væk, og dermed altid yder optimalt.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis