Nyt hobbyrum i garage

Godaften godtfolk.

Jeg er i den tidlige fase på et byggeprojekt.
Det drejer sig om en garage, hvor jeg gerne vil have opført et lille hobbyrum i den ene ende. Garagen har i tidernes morgen egentlig kun været en carport i den ene ende, og redskabsrum i den anden. Se billede af plantegning.
De to sektioner var adskilt af en væg i træ (blå streg)

I dag er det hele lagt sammen, og væggen som vender længst væk fra carporten (grøn pil) er i dag fuldmuret, ligesom ydermuren til venstre og indermuren ind mod huset til højre.
I modsatte ende er der i dag en todørs garageport.

Min plan er at genetablere rum adskillelsen (blå streg), i form af en gibs eller krydsfiner væg, med 100mm isolering, og isætte en dør.
Der ud over tænker jeg at skifte loftbrædderne og enten beklæde murstensvæggene med gibs/krydsfiner, eller simpelten bare gøre dem rene, og så male dem hvide.

Og så er min tanke at der skal være varme på, så det kan ligge på 15-16 grader hele vinteren, samt have en god luftfugtighed omkring de 50%.
Jeg vil samtidig etablere noget ventilation, så jeg har indsugning i den ene side og udblæsning i den anden side af rummet, for at få luften skiftet ud :)

Når vi rammer frysepunktet udenfor, så er der 7-9 grader i garagen, alt efter hvor meget det blæser.
Så jeg tænker ikke det vil være umuligt at varme de cirka 7kvm op.

Sidst, men slet ikke mindst, så vil jeg have brækket beton gulvet op, og lagt nyt. Lige nu er der kun sand under betonen. Lidt isolering og frisk ny beton der ligger lidt højere end resten af garagen må lige være sagen.
Lige pt er betongulvet cirka 5cm lavere end fliserne. Jeg tænker at hæve det så det ligger et par centimeter over fliserne. 

Det er mit første reelle gør-det-selv byggeri af denne størrelse, så råd og vejledning falder på et tørt sted :)

Vh. Frank



Mvh. Frank Østergaard
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder da som en ok plan, hvor meget isolering er der i væge og loft ?
Det er dyrt i varme, hvis du udskifter luften, ved ventilation.

Jeg har et tilsvarende lille hobbyrum, med 200 mm isolering i væg og loft, i gulvet er der 275mm jeg har ingen udluftning, rummet er tæt, jeg har en affugter, men den køre meget lidt, den fjerner ikke meget mere en en liter vand om året.
Når rummet er tæt kommer der jo kun ny fugt ind, når man åbner dør eller vindue.
Jeg har en olieradiator som holder en temperatur på ca 8 gr, når jeg så er der ude i den kolde tid hæver jeg temperaturen med en el varmeblæser, så er der hurtigt varmt.


Vi prøver igen, i morgen --
Velkommen på lds. Når du skal have nye lofter så er det rimelig nemt at lægge ekstra isolering loftet, men du skal huske 5 cm afstand op til taget og at der er luft over isolering fra sprækker i udhæng.
De 50% fugtighed er meget lavt. Så undgå den konstante mekaniske udsugning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Når du banker gulvet op og isolerer, så overvej et trægulv. Det kan laves billigt af 100 mm forskallinger. Det giver et mere tørt og rart indeklima og dejligt at gå på. Du skal bare have lidt tættere mellem strøerne (feks 40 cm.
Hvis du bryder betonen op så skal det vel være for at grave mere ud og evt. understøbe så du får massere af isolering. Det er ikke arbejdet værd for nogle enkelte centimeter isolering.

Men helt enig med frisk i at jeg heller ikke ville lægge ny beton. Idag kan du få isolering der har styrke nok til at du kan lægge et svømmende gulv direkte på isoleringen. Træ er en mulighed men det kunne også være et linoleum klikgulv.

Ask
Der ligger 300mm isolering på loftet, 75mm i væggene. Lidt utroligt at ydermuren helt mod venstre er bygget og isoleret som resten af huset, for det har jo som nævnt kun været en carport og redskabskur.
Det skal lige siges at tag og loftrum over huset er ført ud over garagen også. Derfor den ret fornuftige isoleringsmængde på loftet. 

Ifølge byggetegninger, så består det nuværende beton gulv inderst i garagen (det gamle redskabsskur) af et 80mm lag beton, under det er der ral, og nederst har vi sand.
 
Jeg har målt efter, og jeg tænker umiddelbart at jeg vil hæve gulvet 100mm i alt. Lige nu ligger det 50mm under fliserne. Det vil nok betyde at jeg nemt kan få 100mm isolering efterfulgt af de 100mm beton. Men måske jeg tager fejl?

Jeg ved ikke om trægulv er stærkt nok til formålet, da jeg skal have en stålreol sat op som bliver fyldt op med støbte diecast modelbiler i stor skala. Det vejer temmelig godt til alt i alt. 

 Det lyder til at jeg skal droppe ventilation 🙂
Affugter havde jeg egentlig ikke tænkt på, men i kombination med en radiator, så burde det jo dække behovet.

Tak for inputs og vejledning indtil videre 🙂 


Mvh. Frank Østergaard
Annonce
Du skal op i rimelig vilde ting før en trægulv konstruktion ikke kan holde. Jeg ville klart gå efter mere isolering også et let flydende gulv ovenpå. 

Ask
Hvis du er i tvivl med træ-gulvet, så er det vigtigste mht. bæreevnen, at du fordeler lasten, så dine "tunge reoler" skal bare have fordelt lasten ud over større areal, f.eks. ved at ligge et vinkeljern eller en stålplade/krydsfner plade under stigernes fødder, så de har et meget større fodaftryk, så kan træ gulvet klare meget.
Jeg selv har et 550L akvarie stående på et porsa stel, dvs. med støtte på 6 fødder af ø4cm, og det klarer mit stuegulv fra 1904 fint.

 

Aaah ja kan selvfølgelig fordele trykket ud. God ide med vinkeljernet.
Tror da lige jeg vil se nærmere på det. Det kan jo næsten også kun blive billigere end beton leveret med kanon.

550 liter vand tror jeg alligevel ikke helt jeg kommer op på 🙂

Mvh. Frank Østergaard
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også