Bits knække



jeg har været i gang med udskiftning af udendørsbelysning, hvor mit bit er knækket (T10) i en af lamperne (se

Har forsøgt at banke den lidt læs, skrue den ud samt bore den ud (med to knækkede bor til samlingen der også har ødelagt malingen

​Lampen sidder fast, og der er MEGET lidt plads t

Nogen gode råd? 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg går ud fra, at du ønsker skruen intakt. Jeg ville have prøvet at bore med et lille metalbor skråt ind i bitsen, så man ikke ødelægger selve skruen. Så kan man bruge det samme bor til at lirke bitsen op, når der er lidt hul igennem.

Spørg dine bedste, om de har nogle strikkepinde i metal. De kan godt være meget kraftige og spidse.

Spørg en tandlæge, hvis du er venner med én, om ikke de har et tandlægeinstrument, de alligevel skal smide ud. De er kraftige og meget tynde.

Som sidste mulighed - men det er måske langt ude, men hvis du absolut ikke vil bore selve skruen ud og finde en anden, kan du prøve med en kraftig (måske 160 bar?) højtryksrenser. Giv bitsen lidt smørelse prøv at spule den ud ved at sætte dysen helt tæt på.
Man kan også med en lille Dremel/multislibemaskine forsøge at lave to "spor" overfor hinanden, og så bruge en passende ligekærv skruetrækker. Gi´ skruen lidt pentrerende olie god tid i forvejen (til nød WD40) INDEN den skrues ud

Træd ikke på mine ledninger :o)
Det er svært at se, hvor langt inde bit'en sidder. Men hvis der er et par mm af skruen tilbage, så tag en større bit (tx20 eller måske større) og bank den ind i hullet, således at den laver en stjerne i skruen. Så bør du kunne skrue den ud.
Slib hovedet af skruen men en lille sliber, proxxon eller dremmel lignende maskine.
Tror det er bedste løsning, det ser jo lidt hærget ud..
Har du en lille kærvskruetrækker du ikke er så ør over kunne du måske få den til at bide helt ude i kanten.
Men bitzen er jo nok knækket fordi skruen er rustet fast.


Vi prøver igen, i morgen --
Tag en dremel eller lignende med en skæreskive på og skår et hak ned i skruen. Så kan du bruge en lige kærvet skruetrækker til at skrue den ud efterfølgende :)

Jeg har stået i næsten samme situation!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også