minigraver og motorbør op/ned af trappe

Hejsa

Jeg skal have nedgrabet en trampolin. Da der er meget jord og da det skal forgå bagerst på vores rimelig dybe grund vil jeg leje en minigraver og en motorbør til at hjælpe med arbejdet.

Mit problem er dog om jeg kan få dem op på grunden, den er nemlig hævet fra vejen så det hele starter med en relativt høj trappe. Der er en rampe på trappen som normalt bruges til barnevogne, men det her er jo en noget anden vægtklasse. Jeg kan godt understøtte den yderligere men er også nervøs for at den jo fx bliver ret glat hvis det regner.

Der kan selvfølgelig lejes køreramper sammen med det andet udstyr, men dem de har er slet ikke lange nok til trappen.

Hvad er den gode løsning?


Ask
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Umiddelbart ser den løsning du har nu fin ud til at en minigraver kan køre på, vægten bliver jo fordelt på bælterne. Måske skal de gøres fast for de ikke skrider..
skru lidt net eller lister på plankerne , så er det en smal sag ( motorbøren skal også være p bælter )
husk dog lige at maskinerne skal vende rigtigt når du køre op og ned , ellers vil de vippe bagover
har du ikke rutine i at køre i terræn med dem , så få en øvet til at køre dem op
Mange tak. Især godt tip med bælter til motorbøren, den model koster nogle hundrede kroner mere men min plæne kan også være lidt blød så det er sikkert godt givet ud.


Ask
Jeg gravede selv mine ungers trampolin ned, med spade, skovl og en manuel trillebør.
Jorden skulle heldigvis også "kun" flyttes fra baghaven til forhaven, så transporten var ikke så slem.
Det er ikke andet end en omgang sejt arbejde, med mindre du har meget leret jord.

Husk at have i baghovedet, at du "ikke bare lige" kan komme af med 5m³ jord på genbrugen, med mindre du selv køre det derud med trailer af flere omgange.

Et godt råd til når du har gravet trampolin hullet, er at få siderne støttet med f.eks. en ramme af tryk imprægneret træ og lig en ukrudts dug i bunden. Det stabiliserer siderne, så de ikke lige pludselig falder sammen, når en voksen træder tæt på kanten af trampolinen. Det skete i mit tilfælde, før jeg lavede rammen.

 

Annonce
Takker. Trampolinen er en delvist nedgravet model. Selve rammen står på fødder løftet 30cm over jorden også er der et hul som starter 25cm længere inde. Så tænker jeg måske kan slippe for det problem.

Hos os har vi dels meget leret jord i hele haven og samtidig er der over 30m hen til carporten hvor jorden skal opbevares. Naboen gravede en trampolin med lige på den anden side af hegnet for nogle år siden. De var tre mand som kæmpede med spader og skovle i to dage, så jeg har konkluderet på forhånd at en minigraver er vejen frem.

Jeg får en vognmand til at hente jorden, det er simpelthen for mange kørerturer at få al den jord ud på genbrugspladsen. 

Ask
Netop når trampolinen skal stå på jorden lige ved kanten af hullet, så er det vigtigt du har sikret dig at jorden ikke skrider, f.eks. med en ramme.

 

Ok. Så har jeg nok behov for at forstå den ramme bedre. Efter vejledningen hos North som laver trampolinen skal jeg grave et hul der er 85cm dybt på midten også har skrå sider op til kanten.

Er det oppe rundt i kanten man så laver rammen eller ?

Ask
Min trampolin står også på "kanten" omkring hullet. Det har den gjort i snart 10 år uden noget jordskred. Så jeg ville ikke være nervøs for at undlade den foreslåede ramme.

 

AskH. skrev den 25-10-2021 07:57:19

Ok. Så har jeg nok behov for at forstå den ramme bedre. Efter vejledningen hos North som laver trampolinen skal jeg grave et hul der er 85cm dybt på midten også har skrå sider op til kanten.

Er det oppe rundt i kanten man så laver rammen eller ?

 Ja, det er oppe langs kanten af hullet.

Der er altid "nogen det ikke er nødvendigt for", og som "har gjort det i så og så lang tid uden", men jeg kommer med rådet pga. min kone trådte jord-kanten ned i hullet, og fik en slem forstuvning af hendes knæ, efter vi havde gravet vores trampolin ned.
"Så stik en finger i jorden", og finde ud af hvad der er nødvendigt i dit tilfælde Ask.
Edit: Jeg lavede en 6-kantet ramme i 25x120mm høvlet trykket træ.

 

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis