Vandret rille i mur af gasbeton - hvad nu?

Hej alle.
 
Jeg er i gang med en renovering og har lavet en vandret rille fra et stikkontakt til et andet. Elektrikeren, som skal trække kabler, sagde, at det er der ikke noget problem i. Jeg undersøgte senere, efter rillen var lavet, om man egentlig måtte det - og det må man åbenbart ikke... Men gjort er gjort.
 
Hvad er faren ved sådan en rille og hvad kan der ske? Skal jeg have en murer ud og forstærke muren nu?

Huset er et parcelhus fra 60'erne. Ydermuren er i
mursten, indermuren (den med rillen) er 105 mm gasbeton plus puds i bakkemørtel.
Rillen er 4 cm dyb og 328 cm lang, lavet med huller (almindelig boremaskine for at skåne muren) for hvert cm og banket ud med hammer og mejsel.

Billede:
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Indermuren er jo bærende , og må jo være noget svækket af den rille , om det har den store betydning er jo det store spørgsmål . ydermuren (mursten) er kun til pynt .................

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
S. Fabrin skrev den 22-10-2021 11:41:49

Muren er 10 cm. tyk, så rillen, som jo er fyldt op med cementmørtel, holder fint. Det havde været nogen andet med en 7,5 cm. tyk væg.

Jeg ved ikke om det har noge betydning, men.. Inden jeg murede, havde jeg forvandet og lagt fliseklæb som klistrende underalg for mørtlen. Så mørtlen var ikke bare "kastet ind" uden forarbejde.

Bakkemørtel jeg kom i var lidt kraftigere blandet op (1 til 6,5 i stedet for 1 til 8). Den var stampet fint ind i rillen. Der er næsten stensikkert ingen hulrum nogen steder inde i rillen. Da jeg murede ved fugeovergange, pressede jeg også mørtlen godt ind.

Nu går jeg rundt og vander, men der er kommet små udtørringsrevner i alligevel. Jeg ved ikke, hvor meget mere jeg kan gøre og om der er noget, jeg skal være bekymret for?

Du skal overhovedet ikke være bekymret. Hold op med at vande. Find på noget andet at lave end at bekymre sig om rillen. Du kan ikke lave det om.

fase
Enig med fabrin, havde elektrikeren selv skulle fræser en rille så havde han sikkert også fræset vandret 
En elektriker ville nok ikke fræse en 40 mm dyb vandret rille i en gasbeton væg når 15 mm ville være nok , man kunne også  fræse lodret ned og lægge kablet bag fodpanelet og rille det op lodret til den nye stikkonkakt  .eller fiske det i mellemrummet mellem inder og ydervæg , 

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis