Bærende væg?

Vi har købt et andelsrækkehus i et plan, der er bygget i omtrent 1980. Det er et midterhus og er på 93 m2.
På den originale tegning har jeg markeret to vægge, som vi gerne vil ændre på.
Skillevæggen der går 150 cm. ind i stuen, vil vi gerne have helt væk.
Indhakket i køkkenet vil vi ligsom ændre til et indhak i soveværelset i stedet. Markeret med grønt. Altså bygge en spejlvendt væg. I forstår nok hvad jeg mener.

Spørgsmålet går på, om de mon kan være bærende? De er lavet af noget der lyder som gasbeton. Skillevæggen er 7-8 cm. tyk

Jeg ville lige høre her først, om det er totalt åbenlyst, eller jeg skal have en ingeniør til at vurdere.

På forhånd tak 🙂

//Thomas

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De viste vægge er næppe bærende. Det kræver en snittegning, hvor man kan se spærene, for at afgøre det.
Du skriver at det er en andelsbolig, så undersøg først hos bestyrelsen om I må lave de påtænkte ændringer. En andelsbolig køber man normalt ikke.

fase
S. Fabrin skrev den 22-10-2021 07:55:12

De viste vægge er næppe bærende. Det kræver en snittegning, hvor man kan se spærene, for at afgøre det.
Du skriver at det er en andelsbolig, så undersøg først hos bestyrelsen om I må lave de påtænkte ændringer. En andelsbolig køber man normalt ikke.

 Nej, det er vel ikke et rigtigt køb som sådan 🙂

Vi vil først finde ud af, om man overhovedet kan flytte rundt på dem, før vi bearbejder bestyrelsen 🙂
Jeg har vist et tværsnit også. Måske er det det du tænker på 🙂
Jeg ville ikke have betænkeligheder med at flytte væggene. Gitterspærene ligner en selvbærende konstruktion, som ligger af /hviler på ydermurene.

fase
S. Fabrin skrev den 22-10-2021 08:56:55

Jeg ville ikke have betænkeligheder med at flytte væggene. Gitterspærene ligner en selvbærende konstruktion, som ligger af /hviler på ydermurene.

 Tusind tak. Jeg håber du har ret! Det har i hvert fald givet lidt mere mod, til at gå videre med det 🙂

Tak til jer to. Jeg ved godt, at det yderligere skal bekræftes, men I har givet os ro i sjælen.
Jeg skylder en omgang 😁🍻
Der er sikker tegn på at de mure ikke er bærende.
Plantegning ser ud som et udsnit af huset hvor de 2 nævnte murstykker ligger i samme retning som spær.
Derfor kan de ikke have bærende effekt
Og tegn på at spærene er selvbærende iøvrigt.
Spærene er symmetriske og den mur der er under dem rammer ikke op hvor tænger ( de skrå der overfører trykket nedad ) er placeret


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis