Fjerne væg på 1.sal

Hej jeg er helt ny i gruppen, så håber det er det rigtige sted at spørge😊
Vi er ved at sætte 1.sal i stand på hus fra 1942.
Vi vil gerne ændre på værelsesopdelingen og er i tvivl om vi blot kan flytte væggene.
Det er murede vægge men mursten “står op” så de er kun ca 5 cm tykke.
​håber nogen kan gøre mig klogere 🤞🏻😊
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Da det er krigsbyggeri er skillevæggene med stor sandsynlighed opført i kalkmørtel. Cementen var reserveret til tyskernes bunkersbyggeri. Måden man sparede på murstenene underbygger min antagelse fordi de ingen støttefunktion har.

Umiddelbart vil jeg mene du kan fjerne de nuværende skillevægge uden problemer og opbygge nye som lette skillevægge. Vær forberedt på at alle de gamle skillevægge skal fjernes, da de ikke er særlig stabile.

For en sikkerheds skyld bør du grundigt undersøge alle støtteflader mod taget inden du svinger den store hammer.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg ser der er kommet nyt tag siden 1942, men derudover er der intet der rokker ved min første antagelse. Pas på du ikke beskadiger den nyere skorsten.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau, så du har ingen bekymring ved at fjerne eksisterede vægge, hvis vi passer på skorsten 😊
De vægge, du beskriver, er såkaldte 1/4 stens vægge. Var normalt ikke bærende, med blev brugt som adskillelse af rum. Det var for øvrigt noget slem lort at lave installationer i.

fase
Annonce
Fabrin, ja præcis også en af grundene til vi gerne vil sætte nye op til strøm😊
Så du vil heller ikke være bekymret for at fjerne dem?
Jeg tænkte bare om handbåndene støttes af dem…🤔
Jeg tænkte bare om handbåndene støttes af dem…
Det tror jeg ikke.

fase
Ud fra billederne at dømme er det hanebåndene der støtter skillevæggene og ikke omvendt. Skorstenen er af nyere dato og af stål, så pas på den ikke bliver beskadiget når stenene ramler ned.

... ellers ville ingen bekymring have ved at fjerne de gamle skillevægge.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 22-10-2021 12:57:24

Ud fra billederne at dømme er det hanebåndene der støtter skillevæggene og ikke omvendt. Skorstenen er af nyere dato og af stål, så pas på den ikke bliver beskadiget når stenene ramler ned.

... ellers ville ingen bekymring have ved at fjerne de gamle skillevægge.

Ok, mange tak for dine svar😊 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis