Lysdæmper til 450w lampe (30x15w pærer)

Hej alle,

 Jeg har erhvervet mig en Flos 2097 lampe med 30 stk 15w glødepærer i (https://andlight.dk/shop/flos-2097-pendel-382p.html?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=surfaces&gclid=CjwKCAjwn8SLBhAyEiwAHNTJbR5oChuCiTwvTtVlM7aEFch0yGgg7v8MWpo1ZmplYBntTxyBWJOzAxoCZpoQAvD_BwE

De 30x15w pærer yder 450w i alt, så jeg har brug for en lysdæmper. I annoncen skriver de, man kan bruge en 1000w universal dæmper. En hurtig Google søgning viser sådan en koster +2000kr og er mere avanceret end jeg har forstand på

Mit spørgsmål går derfor på, om jeg kan benytte en helt normal LK FUGA drejedæmper som installeres i selve stikkontakten? ( https://www.lavprisel.dk/lk-fuga-lysdaemper-mek-d-300cr-1-modul-hvid-44166?gclid=Cj0KCQjwqp-LBhDQARIsAO0a6aJPWM5NzCNapqgCF3dl--H0ShCjT_RPJA4RLNugaHGL_Qvg7YrT6QEaAtlAEALw_wcB )
Dog står der, at denne har en ‘mærkeeffekt’ på 20-300w. Betyder dette, at jeg kun vil kunne dæmpe min lampe delvist med denne løsning? Eller vil den ikke virke overhovedet fx fordi den vil kortslutte eller brænde sammen eller lignende?

Ser frem til jeres hjælp! :-)

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det korte svar er nej.
Dæmperen vil i løbet af ganske kort tid stå af, fordi du overskrider belastningen med 150watt, hvilket er meget, og det kan elektronikken ikke klare.

Hvis din bil kan trække feks 2000 kg. Hvis du så sætter en trailer på der vejer 3500 kg så vil din bil heller ikke bare køre langsommere, den vil sikkert stå helt stille, eller helt af   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tredie mulighed, er at du skifter over til LED pærer i dine 15 E14 fatninger, og så får reduceret lasten på dén måde, og så smider en LED dæmper på.

 

Tak alle. En mulighed ville vel også være at gå med 10w pærer i stedet, og så lander jeg på 30x10w=300w, og så dur sådan en standard dæmper? Da det er ‘dekorationsbelysning’ tror jeg desværre ikke det vil være kønt at skifte til LED
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis