Beskærering af gammelt æbletræ

Hejsa.

Min hustru og jeg overtog hus sidste år, og ude i haven har vi så et stort gammelt æbletræ.
Træet har i de 2 sæsoner vi har boet der givet en masse små æbler som ikke rigtig bliver til noget.
Så nu er vi gået i krig med at beskære træet, men vi er kommet i tvivl om det er helt galt det vi er i gang med.

På billederne har vi været i gang med at beskære, men det er egentlig bare endt med bare grene, vil det være bedst at skære dem kortere?
Hvor grov vil vi være ved sådan et træ?

Ha en god dag.
Mvh. David Christensen 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er udmærket som i har gjort. De sidste skal så ned i samme niveau. Det er ikke sikkert det giver mange æbler næste år, da i naturligvis har skåret mange frugtsætninger af. Det skal nok komme året efter.
Om det giver bedre æbler kan jeg godt komme i tvivl om. Jeg har et æbletræ som sætter vildt mange æbler. Så kigger jeg på den kort efter blomstring hvor de små æbler er på vej. Ca 75 % af dem rykker jeg af, ( naturligvis de mindste) så de resterende bliver bedre. Det er typiske sommeræbler og vi kan ikke nå at bruge dem i de 3 uger de kan holde sig. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg lærte af den gamle gartner , frugttræer beskæres  efter løvfald , alle grene der vokser ind mod træets krone skal væk , og skal skæres ved basis , aldrig midt på en gren , og det gælder alle grene man fjerner ,  da der ellers kommer masser af vanris .........alternativt så kan man  beskære meget hårdt så man kun har 3-4-5 tykke stammer i 2 m højde , og så udvælge hvilke af vanris skall danne den nye krone , da træet har et stort rodsystem så vokser det meget hurtig til igen .. 

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Frugttræer beskæres efter løvfald, da stammen ikke længere bærer saft.
Men det er bedre at vente til Februar/Marts, da træet ellers har åbne sår hen over vinteren.

Man er nødt til kigge på hvordan kronen ser ud.
Kviste der vokser indad fjernes helt, og skæres rene ved vækststedet for at undgå vanris.
Et ledeskud der går opad skal vælges som forlængelse af stammen, ellers får du et ledeskud et eller andet sted på træet.
Når man afkorter grene skal man gøre det lige efter et skud der går i den retning man ønsker. Skuddet vil da være den nye forlængelse af grenen.
osv. osv.
Der er masser af tilbud på gratis træbeskæringskurser, hvad med at besøge et af dem (haveforening, byggemarked, aftenskole osv.).

Hovedreglen er, at sommerbeskæring af æbletræer udføres a.h.t frugtsætningen, hvor vinterbeskæring udføres a.h.t. væksten, men der er plads til variationer.

Æbletræer tåler en kraftig beskæring, men alligevel vil jeg anbefale arbejdet strækkes over 2 - 3 år med så voldsom en beskæring du ønsker. Vandris kan fjernes løbende hvis træet er sundt og i god vækst.

Du kan både forme kronen og fremme frugtsætningen ved at fjerne alle lodrette grene efter hoved forgreningen og de grene der krydser ind mod hovedstammen. På den måde kan du holde kronen lav og bred som giver bedste betingelser for frugtsætning og modning.

Afhængig af sorten, kan du udtynde mellem en tredjedel og mere end halvdelen af de ansatte frugter efter afblomstringen. Sørg for god afstand mellem de tilbageværende æbler for at sikre fuld udvikling af det enkelte æble.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Vandris er de mange grene der kommer efter din beskæring. Her vælger du den / de  der vender udad, og luger resten væk næste år. Så får du efterhånden rette facon. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Vanris på æbletræer kan med fordel fjernes løbende så træet ikke bruger unødig energi på overflødig vækst. Dette gælder særligt for æblesorter podet på en malling grundstamme.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis